Skulle skarva på ett rör på befintligt avlopp, men missade helt att jag inte kan trä på förgreningen utan att göra hålet minst lika stort som densamma, det gör att jag får 3-4cm "fritt" som jag får ta upp med skjutmuffen.
Detta känns inte riktigt rätt, utan jag funderar nu på hur jag egentligen skulle gjort :thinking:

Avloppsrör i grävd grop med misslyckad skarv och synlig skjutmuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Hej.
Nej du måste ha två skjutmuffar, en på varje sida grenen. I muffänden på grenen sätter du en bit rör som skjutmuffen kan gå över. Det innebär att du måste kapa av en lite längre bit av det gamla röret så att du får plats med allt.
Grenen plus rörbiten ska ha samma längd som den rörbit du sågade av när du började.

Det fungerar med en(1) skjutmuff om man frilägger en längre sträcka och kan lyfta upp röret när man sätter dit grenen, men två är att föredra då man slipper lyfta röret.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det var som jag misstänkte och hade funderat på om jag skulle gjort istället.

Får bli att köpa ett par skjutmuffar till imorgon.

Hur mycket fritt är det okej att ha i en muff?
 
Det räcker med en till om du inte har flera ställen du ska koppla in dig på. Du vill ha det så tight som möjligt och det är ganska lätt att göra. Bara anpassa rörbiten i muffänden på grenen så det täcker. Några mm glapp är inga problem.

Ett tips är att du märker upp innan du knackar över skjutmuffen så du får skarven mitt i muffen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har nått ställe till jag behöver en muff eller skarv, tror inte lokala Byggmax har skarvar dock.

Det är inte alltid så lätt att få till exakt rätt längd får jag ändå säga. Utan blir lätt 1-10mm när jag håller på. :thinking:
 
Det är inga problem. Är det dagvatten eller avlopp?
 
Gott!

Avlopp.
För den intresserade kan jag meddela att just detta rör är endast från toaletterna, det andra röret som skymtar på bild är BDT. Idag går de ihop längre bort, men tidigare hade huset septiktank och tvåkammarbrunn.
 
En spolbilsförare sa till mig: Använd aldrig snålspolning och framförallt inte om endast toalett är inkopplad på röret. Full spolning alltid så får du sällan stopp.

Nu handlade ditt fall inte om stopp men jag kom att tänka på det när du skrev att det var enbart toalett. Gör det så tight du kan och var noga med avgradning på insidan av sågsnitten så blir detta toppen.
 
  • Gilla
Saxsson och 2 till
  • Laddar…
Använder sällan snålspolningen, har dessutom det bara på ena toan.
Har inte haft problem under våra fyra år här heller (men fixade däremot nyss bakfallet på tredje stammen)

Yes, drar av med kniven efteråt så att där inte är något fnas på varken in eller utsida.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
I nödfall går det att dra ut alla muffar lite, så det i ditt fall blir kanske två cm. "glipa" i varje muff. Rörkopplingarna blir då naturligtvis lite sladdriga, men packar man underlaget bra så är det inga problem.

Staffan
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.