Jag försöker förstå monteringsanvisningen för den här produkten. Det handlar alltså om en platonmatta som bara bygger 4 mm. Den skall användas när man vill lägga trägolv på betong där fukt riskeras.

Enligt monteringsanvisningen ska man prima och fuktspärra med tejp i golv-vägg vinkeln. Där ska man sedan lägga en platon vinkel så att ventilationen säkras. Nu till min fråga: värför prima och fuktspärra i golv-vägg vinkeln när man leder bort fukten med platon-vinkeln? Detta låter som ett helt onödigt moment och dessutom motverkar det en sund borttransport av evt fukt i betonggolvet. Har någon erfarenhet av detta system?
 
Enligt säljaren på Delta:
Prima och fuktspärra gör man bara om betonggolvet ligger på syllar, för att undvika kallras, alltså. Är det fråga pm platta på mark hoppar man över detta momentet. Däremot måste man alltid ha uppviket.

Jag är fortfarande tacksam om jag får ta del av erfarenheter av den här typen av passiv ventilerat golv.
 
Återupplivar ämnet sådär 11 år senare. Någon som vet skillnaden på Delta yellow line och platon?
 
Olika fabrikat men samma funktion. Nog hugget som stucket vilket man väljer. Vårt Yellow line har gjort sitt jobb helt till belåtenhet hos oss.
 
N Nene skrev:
Olika fabrikat men samma funktion. Nog hugget som stucket vilket man väljer. Vårt Yellow line har gjort sitt jobb helt till belåtenhet hos oss.
Tack för svar!
Har ni mekaniskt ventilerat?
 
Nej, ingen fläkt, bara passiv cirkulation.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Vi vill lägga det i källaren, på oisolerat betongplatta. Total golvyta är runt 90 kvm fördelat på olika rum. Självklart är det bäst med mekaniskt ventilerat, men hur vet man egentligen om man klarar sig med ett passivt (ej mekaniskt)? Jätte svårt detta anser jag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.