Jag planerar att bygga ett hus som har isolering och konstruktion för att ungefär uppnå den effektförbrukning som gäller för passivhus.

Samtidigt vill vi ha stenbaseradegolv (betong eller ev. klinker) i vissa utrymmen (vardagsrum, matsal, kök, hall, våtrum) och är lite oroliga att golven kommer kännas kalla. Därför är tanken att gjuta in golvvärme i dessa utrymmen.

Nu till min frågeställning:
Om huset är så välisolerat (och välbyggt i övrigt) att det inte läcker ut så mycket värme, kommer energitillskottet som kommer genom golvvärmen att innebära att temperaturen blir för hög inomhus? Jag menar - om det räcker med förlusteffekt från apparater och människor för att hålla t.ex. 20 grader, finns det risk att det blir alldeles för varmt genom tillskottet som egentligen är till för att ge bättre komfort/känsla när man går på golvet och inte avser att tillföra energi i övrigt?

En kall vinterdag är det kanske inget problem, då lär man väl ändå behöva någon form av tillskottsenergi som då kommer genom golvet, men hur blir det under perioder då konstruktionen räcker för att hålla värmen utan tillskott?
 
Hej Prosit,
vi bygger just nu passivhus och har avstått från golvvärme (utom i våtutrymmen). Dels är det väl inte riktigt förenligt med passivhusiden, dels tror jag att ni kan få problem med inomhustemperaturen då det inte är så kallt utomhus. Ett stengolv behöver nog vara 30 grader för att man inte ska uppfatta det som kallt, det blir en hel del värme till huset. Själva har vi löst det med trägolv!
Lycka till
Stenper
 
Nej, passivhus och generell golvvärme är ingen bra kombination.
 
andersmc skrev:
Nej, passivhus och generell golvvärme är ingen bra kombination.
Innebär det att man ska undvika stenbaserade golv i passivhus, eller får man gilla läget och vara kall om fötterna?
 
Har ett "normalhus" med golvvärme i hela huset. För att hålla mina 21 - 22 graders innomhustemperatur så blir golven aldrig varmare än ca 25 - 28 grader. Således känns golven inte varma och där vi har klinker på golven kan de kännas kalla. I ett passivhus behövs det ytterst lite tillskottsvärme så jag tror inte att golvvärmen skulle ge golv som upplevs som varma. På med tofflor, de håller fötterna varma.
 
Prosit skrev:
Innebär det att man ska undvika stenbaserade golv i passivhus, eller får man gilla läget och vara kall om fötterna?
Jag tittade på en utställning med nybyggda passivhus och pratade också med ett par av arkitekterna. De skulle dessutom flytta in i husen själva. I alla fall, de husen hade flera rum med betonggolv, alltså den råa betongen i plattan fick vara ytskikt på golvet. De hade ingen golvvärme, men arkitekterna/invånarna tyckte inte att det var något problem.
Jag hade nog lagt trägolv. Man kan ju också ha tofflor på sig inomhus.
 
Redigerat:
Hmm...besvärligt det här. Det känns fel att ha sämre isolerat för att få golv som är sköna att gå barfota på. :)

Jag vill ha trägolv i husets "sovrumsdel" så där är det inget problem.

I hall och badrum är en liten tanke med golvvärmen också att det ska torka upp fort o m man kommer in med slaskiga skor (hall) eller duschar (badrum). Det är iofs i begränsade ytor.

Med tanke på hur stor del av totalkostnaden själva golvvärmeinstallationen skulle utgöra av husets totalkostand tror jag att jag ändå ser till att få dit den överallt - det borde väl ändå gå att välja att inte använda den annat än när det behövs värmetillskott ifall det kniper?
 
Men då tänker jag så här: du ska ju inte bara dra rören för golvvärmen (vilket iofs inte är jättebilligt) utan du ska ju ha nåt som matar dem med varmvatten också. Dvs du får investera i en fullskalig värmeanläggning, som knappt kommer att användas, samtidigt som du investerar i superisolering.

Även i passivhus kan man ha golvvärme i badrum (och kanske hall) för komfortens skull. Enklast är ju då att lägga elslingor.

Är det inte enklare att ompröva beslutet med stengolv i större delen av huset? Det är ju trots allt bara kosmetik, medan passivhus är ett totalt koncept.
 
Nja...

I mitt specifika fall så finns redan värmekälla (Daikin luft/vatten-VP) i befintligt hus som ska rivas och ersättas med ett energisnålt hus. VPn kommer att sättas in i det nya huset så kostnaden bör inte vara så stor för den installationen. Jag har iofs funderingar på att även installera solvärme och ackumulatortank för att ordna varmvatten till låg driftskostand (men ja, det blir en investeringskostnad).

När det gäller stengolv så tycker jag inte att det bara är kosmetiskt, i t.ex. hallen vill jag kunna ställa blöta skor på golvet vilket inte blir så bra på trägolv, dessutom blir trägolvet lätt fult av slitage i hallen. I köket tycker jag också att det vore bra med ett golv som inte är känsligt för fukt ifall man spiller eller skvätter och inte är blixtsnabb med att torka upp.

Att lägga elektrisk govvärme känns "fel", jag slipper gärna elslingor om det går - speciellt i kombination med våtrum...
 
Hall är ett exempel på rum där det kan vara motiverat att ha stengolv av funktionsskäl, och det påpekade jag också i mitt inlägg.
Med risk för att tråden spårar ur om vi börjar diskutera köksgolv, men som gammal produktionstekniker skulle jag aldrig få för mig att lägga in stengolv i ett kök. Det är för hårt och kommer på sikt att medföra förslitningsskador.
Är du orolig att du ska få stötar av ditt värmegolv så finns det ju lågvoltsystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.