Hej,
Är det ngn som har byggt ett s.k. passivt hus? Hur fungerar det? Är ni nöjda? Funderar på detta nämligen, tycker det verkar ursmart.
 
De mest känds passivhusen i Sverige är de så kallade Lindåshusen utanför Göteborg. Tanken med dessa, liksom alla andra passivhus, är att de ska vara så välsisolerade och täta att det ska räcka med värmeenergin från de boende, tv, data, vitvaror etc för att hålla värmen. Vad jag hört/läst så är dom boende nöjda med inneklimatet. Det negativa med passivhusen är att det måste vara så gott som helt täta, det kräver stor noggrannhet vid byggandet. Detta i samband med det stora kravet på isolering gör att passivhusen blir ganska dyra.
Jag studerar byggingenjörsprogrammet i Östersund och håller just på med att göra mitt examensarbete om passivhus. Ingen har någonsin byggt ett sådant hus så här lång norrut...
 
Vi bor idag i passivhus i Glumslöv utanför Landskrona. Husen är radhus på 104 kvadrat i två våningar. Ska man dra lite plus och minus så:

+ Löjligt låg uppvärmningskostnad.
+ God innemiljö.
+ Tack vare fyrglasfönster och halvmetertjocka ytterväggar god ljudisolering.

- Under sen höst, vår och vinter kan man inte öppna några fönster för vädring, då det tar flera dagar att få upp värmen igen.
- Hur väl det fungerar är extremt beroende av hur många som är hemma: Vi är två personer + en katt och vi jobbar mycket båda två. Detta ger en innetemperatur på 18 grader trots väldigt ringa kyla ute (0 till -5 grader). Vill inte tänka på hur det skulle vara i ett svårare vinterklimat.
- Detta leder till att tillskottsvärme ibland krävs, i vårt fall med hjälp av fristående oljeradiatorer, vilket minskar fördelen i uppvärmingskostnad.
- Om man reser bort en längre tid (två veckor eller mer) under vinter så blir huset väldigt utkylt och det tar lång tid (åtskilliga veckor) att få upp värmen igen. Har slutat med att vi har fått stoppa in byggfläktar när vi har kommit hem från vintersemester.
- Om man ska bygga dess hus själv så kostar det betydligt mer än "vanliga" hus och det tar ett tag att räkna hem denna extrakostnad. Byggkvalitén blir dessutom enormt viktig, det får absolut inte finnas några kvalitetsmissar och läckage någonstans, då det förstör hela konceptet. Exempelvis lossnade 2 dm av listen på vår inre ytterdörr (man har två dörrar som en form av luftsluss) och det sänkte genast innertemperaturen med 0,8 grader.
- Husen kräver således också exemplarisk skötsel.

På det hela taget är konceptet intressant, men jag skulle nog inte bygga ett sådant hus själv.
 
Jättetack för bra svar! Det låter ju onekligen som att det kanske behöver utvecklas en aning först. :) Tack!
 
Jag tycker att tanken med passiva hus inte behöver utvecklas så mycket längre, däremot måste man informera mer om att det är inget "vanligt hus" man bor.
Precis som Bobby skrev kräver ett passiv hus väldigt mycket mer av den som bor där med tanke både på hur man bygger och hur man bor.
Men inte fel att låna tankar och konstrukioner från passiv hus att använda i mer "vanliga hus" för att få ner driftkostnader och miljöbelastning.
 
4 000 kwh till uppvärmning av 120 kvm är ju bra men inte så man tappar hakan direkt.
Underhållskostnaderna på "värmesystemet" kanske iofs är låga men ändå.
 
Inkl loftet är det 150 m2 har jag på att jag läst i nån artikel, Man ska ju även tänka på att huset står utanför Umeå där det faktiskt är vinter så ett likadant hus i t.ex skåne bör inte dra några 4000 kWh/år..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.