Hej,
Är det ngn som har byggt ett s.k. passivt hus? Hur fungerar det? Är ni nöjda? Funderar på detta nämligen, tycker det verkar ursmart.
 
De mest känds passivhusen i Sverige är de så kallade Lindåshusen utanför Göteborg. Tanken med dessa, liksom alla andra passivhus, är att de ska vara så välsisolerade och täta att det ska räcka med värmeenergin från de boende, tv, data, vitvaror etc för att hålla värmen. Vad jag hört/läst så är dom boende nöjda med inneklimatet. Det negativa med passivhusen är att det måste vara så gott som helt täta, det kräver stor noggrannhet vid byggandet. Detta i samband med det stora kravet på isolering gör att passivhusen blir ganska dyra.
Jag studerar byggingenjörsprogrammet i Östersund och håller just på med att göra mitt examensarbete om passivhus. Ingen har någonsin byggt ett sådant hus så här lång norrut...
 
Vi bor idag i passivhus i Glumslöv utanför Landskrona. Husen är radhus på 104 kvadrat i två våningar. Ska man dra lite plus och minus så:

+ Löjligt låg uppvärmningskostnad.
+ God innemiljö.
+ Tack vare fyrglasfönster och halvmetertjocka ytterväggar god ljudisolering.

- Under sen höst, vår och vinter kan man inte öppna några fönster för vädring, då det tar flera dagar att få upp värmen igen.
- Hur väl det fungerar är extremt beroende av hur många som är hemma: Vi är två personer + en katt och vi jobbar mycket båda två. Detta ger en innetemperatur på 18 grader trots väldigt ringa kyla ute (0 till -5 grader). Vill inte tänka på hur det skulle vara i ett svårare vinterklimat.
- Detta leder till att tillskottsvärme ibland krävs, i vårt fall med hjälp av fristående oljeradiatorer, vilket minskar fördelen i uppvärmingskostnad.
- Om man reser bort en längre tid (två veckor eller mer) under vinter så blir huset väldigt utkylt och det tar lång tid (åtskilliga veckor) att få upp värmen igen. Har slutat med att vi har fått stoppa in byggfläktar när vi har kommit hem från vintersemester.