Pax har ventiler med bimetalltermostat.
 
jo fast pax är ju massa sladdar, elmotorer och sånt tjafs. Jag vill alltså ha en passiv vent som öppnas vid viss temp och stänger vid viss temp. likt den på länken eller en sån automatisk kolvöppnare som öppnar ventilationen i växthus.
 
Nej, en bimetalltermostat är en rent mekanisk lösning utan el.

pax-tilluftspaket-rtp-100.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
ok, ja nåt sånt, fast det spjället där verkar inte stänga riktigt tätt.
Sen vill jag att den skall endast ventilera ungefär mellan +5 och uppåt desto varmare desto mer.. precis som växthus ventilationen. men det hänger iofs på teromstaten eller bimetallen hur den är konfigurerad, kanske finns olika för olika temperatur?
 
"Den termostatstyrda modellen har maximal luftöppning vid +10°C och däröver. Spjällöppningen minskas därefter successivt, i takt med fallande temperatur. Vid -5°C har spjället uppnått slutet läge. Spjällbladet är försett med brytbitar som, sedan de tagits bort, säkerställer ett minimiluftflöde även vid helt slutet spjäll. Termostaten finns även som tillbehör och kan eftermonteras på en befintlig Pax väggventil i manuellt utförande. Insidan av väggventilens innerkåpa är isolerad för att motverka kondensutfällning. Undersidan av ventilens innerdel saknar luftöppning, medan överdelen är helt öppen. Detta för att den inströmmande luften ska få en spridningsbild som minimerar risk för kalldrag."
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Får nog bli en Temp vent ändå, hittat dom på E-bay.
De stämmer bättre överens med temperaturintervallet jag vill ha ventillerat.
 
Du ska inte ha det till någon form av bostad förmodar jag?
 
Nej det är till ett bygge, tyvärr kunde de inte skicka internationellt. Finns något bättre alternativ än Pax, jag vill ha en som stänger innan det är minusgrader.
 
sedär, fan vad bra, tack!
 
Det är det som denna sida är bra för. Det finns alltid någon som kan ge något bra tips.
De har även ventiler anpassade för källare för den som undrar.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
På velcoventilerna är det ju bara att skruva för att anpassa intervallet. Vill du att de skall stänga vid +5 är det ju bara att vänta tills det är +5 och skruva så att den är precis stängd då.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.