Hej!

Jag äger en Jordbruksfastighet som är passiv, alltså ej i bruk. Jag kan därför inte dra av moms på inköp osv... Jag kan heller inte nyttja Rot på ekonomibyggnader då det är en ”jordbruksfastighet”

Jag undrar då vilka ”förmåner” jag kan nyttja då jag är i behov av att byta tak på en av ekonomibyggnaderna. Tacksam för tips!!
 
C
Antar att du menar passiv på det sättet att det inte bedrivs något jordbruk? Skattemässigt kan en lantbruksfastighet mig veterligen inte vara passiv. Själva lantbruksfastighetens existens, så att säga, utgör näringsverksamhet enligt en undantagsregel i inkomstskattelagen. Det har inget att göra med vilken verksamhet som bedrivs där. Således hör även underhåll av fastigheten inklusive ekonomibyggnader till denna näringsverksamhet. Så varför skulle du inte få dra av moms bara för att det inte bedrivs något aktivt jordbruk? Förutsatt att du är momsregistrerad då förstås.
 
Är inte momsregistrerad därav anses jordbruket som passivt. Tacksam för fler tips hur jag kan gå tillväga.
 
C
M Mattinator23 skrev:
Är inte momsregistrerad därav anses jordbruket som passivt.
Momsregistrera dig då? Ser inte problemet...
 
Har läst lite angående moms och för att kunna dra moms ” måste ” man ha en inkomst på jordbruket vilket jag inte har. Kan det löna sig att prata med lokala LRF för mig som inte har järnkoll på allt vad det innebär.
 
A
Det är klart att man måste ha en fungerande verksamhet. Skulle vara helt bisarrt om en viss del av befolkningen fick lyfta av momsen på inköp, bara för att det är en jordbruksfastighet.
 
Exakt! :) Då till mitt fall, jag bedriver ju inget som ger inkomst. Är det bara att bita i det sura äpplet och betala hantverkare hela summan, alltså inget -moms och inget ROT.
Hur hade ni gjort i mitt fall? Mvh
 
C
M Mattinator23 skrev:
Har läst lite angående moms och för att kunna dra moms ” måste ” man ha en inkomst på jordbruket vilket jag inte har.
Förvisso får du endast dra av moms för kostnader som är kopplade till momspliktiga intäkter. Men det är inte så petigt så att de måste sammanfalla i tiden. Syftet med underhållet av ekonomibyggnaderna är ju att de skall kunna fylla sitt syfte även i framtiden, vilket ju är momspliktig verksamhet(?)

Sen är själva underhållskostnaden avdragsgill i näringsverksamheten också. Utan intäkter blir det förvisso inte annat än en förlust som du skjuter framför dig. I och för sig kan man kvitta mot tjänsteinkomster första fem åren tror jag.

Sen får man ju väga detta mot den bokförings- och redovisningsskyldighet som inträder när näringsverksamheten omsätter pengar, och vad det innebär i arbete och kostnad.
 
Vi äger också en jordbruksfastighet men har ingen verksamhet. För att dra av momsen måste man som ts skriver ha en verksamhet och ha inkomster. Vi va i kontakt med starta företag rådgivare och han sa att upp mot 30 000 per år borde vi ha i inkoms inom några år. Inte i vinst men i inkomst.
Skatteverket godkänner inte hobbyföretag längre.

Rot får ju bara nyttjas på bostadshuset och byggnader som tillhör denna tex ett garage.

Men du kan inte hävda att din ekonomibyggnad är ett garage eller förråd?

Annars är det nog bara att betala.
 
Tack för info!

Det är ett inbyggt dubbelgarage i ladan, men vad jag läst på skatteverkets hemsida är det ändå inte tillräckligt för att nyttja Rot..

Detta känns som ett ”moment22” för oss som inte bor i ett vanligt småhus.
 
C
M Mattinator23 skrev:
Det är ett inbyggt dubbelgarage i ladan
Nej, ingen ROT utanför bostadshusets "tomtgräns" tyvärr. Aha, ekonomibyggnaden är ett garage, för privat bruk antar jag? Jo, då är det kört även med momsen. Tänkte mig mer en ekonomibyggnad i traditionell bemärkelse.

Kollade lite mer på detta med att kvitta förlust i näringsverksamhet mot tjänsteinkomst, men det kräver att verksamheten är aktiv, dvs att du själv arbetar i verksamheten. Så det du kan göra är att redovisa det som förlust i näringsverksamhet och skjuta den framför dig till den dag du får några näringsintäkter. Förmodligen inte värt det om det inte är ett väldigt stort tak.
 
Det du får göra är att skriva in kostnaden för reparation av taket som ett underskott i jordbruksfastigheten. Säg att det kostar 150 000. Om du sedan startar verksamhet och får inkomst så kan du dra av detta underskott så skatten minskar.
Om du startar en verksamhet nu idag samtidigt som du har inkomst från ett vanligt jobb så får du under 5 år (om du vill) dra av kostnaderna från taket (och alla andra liknande kostnader förstås) på din inkomst från den inkomsten med ett tak på max 100 000 per år, resten sparas som underskott. Men då är du tillbaka på att det faktiskt krävs en aktiv verksamhet på gården.

Läs med risk att jag fått en del om bakfoten, jag lär mig själv fortfarande. Är i liknande situation :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.