A
Grannen var till Biltema och köpte en passdel och passdelsnyckel till centralen.

Passdelarna på Biltema har en gängad skruv men i hans central sitter passdelar som inte har skruv utan har typ ett sexkantigt hål.

Botten på säkringshållaren är sexkantigt också.

Huset är byggt 1992 och jag trodde det var standard med passdelar man gängar dit.
 
En bild vore bra.

Jag har för mig att om keramiken i en passdel spricker och ramlar bort så ser man ett sexkantigt "skruvhuvud" från den gängade delen. Är det något sådant ni ser?

Jag var/är också i tron att de alltid är gängade.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
MultiMan
Ni ser alltså inte en trasig passdel (där botten ibland får ett sexkantigt hål om metalldelen lossnar) och den kvarvarande metallbiten i centralen, som då har ett uppstickande sexkantigt huvud? Finns lite olika utföranden, men jag menar nedanstående:

Vit plastknopp med metallinfästning, avrundat åttkantigt format, vanligt för elektroniska apparater eller instrument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A
Helt riktigt, är nog som ni beskriver och att skruven sitter kvar i gängan.

Tack å bock för för klargörandet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
Jag hade en huvudsäkring som av varmgång i princip hade pulvriserat passbiten i ett gammalt mätarskåp vid en åker. Det som då fanns kvar var en sexkantig mutter som gick att få loss med en standardstorlekshylsnyckel. Minns inte dimensionen. 8mm? 10? 12?

Tillägg: alltså den centrala metalldelen i bilden som lades upp ovan av @MultiMan
 
Redigerat:
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Totte_S
Ganska viktigt att påpeka att den är spänningsförande tills man säkerställt att den inte är det!
 
  • Gilla
Achren57 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.