Hej,

Bor i ett gammal hus från 30-talet och elen har varit, ja vad skall jag säga.. Väldigt spännande då det har varit en hel del hobbyelektriker genom åren. Nu har jag i alla fall fått hjälp med att få in en ny elcentral med JFB och dylikt så det är på väg i rätt riktning. Lång historia kort, min mor och hennes dåvarande man köpte detta huset 2013 av en person som verkar ha trott sig kunna el men det har visat sig inte stämma. Har hittat EKK-kablar som går genom väggar och golv och någon var t.om jordtråden klippt mitt i väggenomföringen. Den matningen går till lilla toaletten. :crysmile:(y) Hur som helst, jag var ju drygt 20 år när vi flyttade in här, morsan separerade med sin man 2015 och 2018 gick morsan och dog och kvar stod jag med ett hus jag absolut inte hade valt att köpa själv.

Nu till problemet då, efter att jag tagit över huset har jag fått lämna det där med mitt bilintresse då all fokus varit tvungen att läggas på huset. Att sälja och flytta härifrån går ju, men inte med vinst i nu läget. Min pappa var på besök och tittade lite på elen och så säger han; "Ja men vad bra, du har ju i alla fall 20Ah huvudsäkringar". Men på min faktura står det 16Ah och har alltid gjort. När vi rotade igenom det gamla plastglasspaketet där förra ägaren förvarade alla proppar hittade vi ett passdelsverktyg från biltema, samt ett hemmatillverkat passdelsverktyg av VP-rör. :rolleyes:

Troligtvis är ju detta tidigare ägare före morsan som lekt lite. Då blir man ju lite småorolig nu att man kanske får betala för 20Ah retroaktivt några år tillbaka? Vet inte riktigt vad jag skall göra. Hade även en vvs-kille här som skulle fixa en offert på en värmepump och då tittade han snabbt på huvudsäkringarna, "Ja vad bra att du redan har 20Ah, för det behövs nu när du skall ha värmepump". Jag kan väl knappast själv ringa vattenfall och säga att nu har jag fixat 20Ah huvudsäkring så ändra min faktura? Kan man kanske be vvs-firmans elektriker ringa och meddela att det sitter 20Ah nu istället för 16Ah i samband med att dom installerar värmepumpen? Om dom nu går med på detta. :confused:

Blir ju lite konstigt också om jag ringer en elektriker och beställer ett jobb för att byta upp till 20Ah, dom kommer ju bara tycka att jag är dum i huvudet när dom kommer hit och ser att där redan sitter 20Ah.

Någon som kan ge ett tips på vad jag skall göra?
 
Köp 16amp passdel och byt till rätt, sen beställer du ut en elektriker som gör bytet till 20amp för det får du inte göra själv :)
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Passdelarna för 16amp ligger kvar i den lilla glasslådan. :crysmile: Jo men det låter ju faktiskt som att det är den vägen man får gå. Det enda är att jag känner mig inte själv trygg i att byta passdel. Det är ju spänning på där hela tiden, utan möjlighet att bryta strömmen. :confused:
 
Ring elfirman och berätta hur det ligger till. Dom kommer att hjälpa dej utan represalier.
Själv hade jag gjort det i samband med nyinstallationen av värmepumpen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du ett korrekt verktyg för passdelarna så spelar spänningen ingen roll om man inte bär sig otroligt dumt åt då såklart............
 
D daekol skrev:
Hej,

Bor i ett gammal hus från 30-talet och elen har varit, ja vad skall jag säga.. Väldigt spännande då det har varit en hel del hobbyelektriker genom åren. Nu har jag i alla fall fått hjälp med att få in en ny elcentral med JFB och dylikt så det är på väg i rätt riktning. Lång historia kort, min mor och hennes dåvarande man köpte detta huset 2013 av en person som verkar ha trott sig kunna el men det har visat sig inte stämma. Har hittat EKK-kablar som går genom väggar och golv och någon var t.om jordtråden klippt mitt i väggenomföringen. Den matningen går till lilla toaletten. :crysmile:(y) Hur som helst, jag var ju drygt 20 år när vi flyttade in här, morsan separerade med sin man 2015 och 2018 gick morsan och dog och kvar stod jag med ett hus jag absolut inte hade valt att köpa själv.

Nu till problemet då, efter att jag tagit över huset har jag fått lämna det där med mitt bilintresse då all fokus varit tvungen att läggas på huset. Att sälja och flytta härifrån går ju, men inte med vinst i nu läget. Min pappa var på besök och tittade lite på elen och så säger han; "Ja men vad bra, du har ju i alla fall 20Ah huvudsäkringar". Men på min faktura står det 16Ah och har alltid gjort. När vi rotade igenom det gamla plastglasspaketet där förra ägaren förvarade alla proppar hittade vi ett passdelsverktyg från biltema, samt ett hemmatillverkat passdelsverktyg av VP-rör. :rolleyes:

Troligtvis är ju detta tidigare ägare före morsan som lekt lite. Då blir man ju lite småorolig nu att man kanske får betala för 20Ah retroaktivt några år tillbaka? Vet inte riktigt vad jag skall göra. Hade även en vvs-kille här som skulle fixa en offert på en värmepump och då tittade han snabbt på huvudsäkringarna, "Ja vad bra att du redan har 20Ah, för det behövs nu när du skall ha värmepump". Jag kan väl knappast själv ringa vattenfall och säga att nu har jag fixat 20Ah huvudsäkring så ändra min faktura? Kan man kanske be vvs-firmans elektriker ringa och meddela att det sitter 20Ah nu istället för 16Ah i samband med att dom installerar värmepumpen? Om dom nu går med på detta. :confused:

Blir ju lite konstigt också om jag ringer en elektriker och beställer ett jobb för att byta upp till 20Ah, dom kommer ju bara tycka att jag är dum i huvudet när dom kommer hit och ser att där redan sitter 20Ah.

Någon som kan ge ett tips på vad jag skall göra?
Byt ut alla Ah mot A, blir väldigt konstigt annars.
Ah = Amperetimme, måttenhet för elektrisk laddning, används oftast i sammanhang med batterier och deras kapacitet.
A = Ampere, SI-enhet för elektrisk strömstyrka.
 
Kanske dessa pasdelar har en begränsad livslängd, man bara kan ta ut 20 amperetimmar därefter måste de bytas ut? :p
 

Bästa svaret

Mikael_L
D daekol skrev:
Då blir man ju lite småorolig nu att man kanske får betala för 20Ah retroaktivt några år tillbaka?
Jag tror du oroar dig lite i onödan. Nätägarna brukar vara rätt pragmatiska, och tycker det är bra att man rättar till fel, men brukar inte tjorva så speciellt mycket mer. Det är ju också ganska svårt för dem att bevisa att bytet skulle ha skett x antal år sedan och inte förra månaden.
Och där har du ett trumfkort kan man säga, i att du ganska nyligen tagit över huset, du har ju ingen aning om vad som skett före det.
Det kan hända att de möjligen bara skulle ändra i uppgifterna utan att kräva in anmälan av säkringsbyte från en elfirma, om du hör av dig.

Men vill du ta det säkra före det osäkra så kontaktar du en elfirma som hjälper dig, antingen gör de bara pappersjobbet från dina uppgifter via telefon (kan väl handla om max en timme) eller så kanske de vill skicka ut en gubbe att lite snabbt kolla att det ser bra ut, t.ex. att passkontakterna är lagom åtdragna och sånt, och lite det allmänna skicket. Detta gör de i så fall för att försäkra sig om att inte de ska få skulden om det ser tragiskt ut i mätarskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.