Ska montera en passbit mellan ett högskåp och väggen. Men väggen är lite ojämn så jag har läst följande på ikea
Om väggen inte är jämn och plan måste du såga till en passbit som stämmer med väggen. Då behöver du en passbit, måttband, en penna och en passare. Kapa passbiten till rätt bredd genom att först placera den sågade sidan mot väggen.
Märk ut var skåpet slutar på passbitens över- och nederkant. Dra en rak linje från
de här punkterna för att skapa den jämna kant som ska passa mot skåpet. Följ såganvisningarna för bild 15.
Kapa passbiten så att den får samma höjd som skåpet. Håll passbiten på plats där den ska fästas. Öppna passaren några centimeter och sätt den mot väggen. Håll passaren horisontellt och rakt, och följ linjen längs väggen så att det blir ett tydligt streck på passbiten. Följ såganvisningarna för bild 15 för att såga efter linjen.
Men jag förstår inte riktigt hur de menar... kan någon försöka förklara lite bättre :confused:
 
Ett sätt är ju att hålla brädan som den ska monteras, lodrätt vid väggen så att den tar emot där väggen går ut mest, då blir det en glipa där väggen går in mest.
Sen tar du en träklots och håller den mot väggen och håller en penna längst ut på klossen och drar både kloss och penna längs väggen.
Hoppas att denna luddiga förklaring kan hjälpa lite.

Salle
 
Efter man har sågat längs den linjen sätter man tillbaka biten och märker ut bredden och sågar igen?
 
Ja, är du osäker så gör en testbit i kartong eller en annan bräda än den du ska använda

Sallle
 
Är det mycket ojämnt, eller bara snett längs med hela längen?

Jag har kört med handhyvel för att fixa ojämna passbitar några gånger, går rätt snabbt och blir bra.
Det förutsätter man ska handmåla biten som måste vara trävirke, inte spånskiva då.
 
Salle60 skrev:
Ja, är du osäker så gör en testbit i kartong eller en annan bräda än den du ska använda

Sallle
Ja man skulle kunna använda en bit kartong för att göra en mall, så behöver man bara såga en gång

corre skrev:
Är det mycket ojämnt, eller bara snett längs med hela längen?

Jag har kört med handhyvel för att fixa ojämna passbitar några gånger, går rätt snabbt och blir bra.
Det förutsätter man ska handmåla biten som måste vara trävirke, inte spånskiva då.
Detta är en täcksida från ikea så bara spånskiva så långt ögat kan nå...
 
Hur hade ni satt passbiten, i linje med luckan eller skåpstommen?
 
vid skåpstommen. Snyggast så
 
13000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då följer inte passbiten luckorna och täcksidan på högskåpet. Men blir kanske bäst ändå
 
Jag har också i linje med stommen, ser snyggast ut i mitt tycke.
 
Om det inte är allt för mycket ojämnheter så skulle jag bara sätta upp den jämn, det finns en rätt överhängande risk vid laminerad spånskiva att det fläker om man sågar med typ sticksåg.
Sen finns ju alltid hobbysnickarens bästa vän, latexfogen :)
 
ni har ju helt rätt att passbiten ska sitta i linje med stommen, hur hade det annars blivit om man skulle ha passbitar mot taket:surprised:
 
Ws1, nu förstår jag inte alls... Latexfog, det har jag inte alls använt på de ojämna väggarna i mitt kök :D :rolleyes:
 
Rillee skrev:
ni har ju helt rätt att passbiten ska sitta i linje med stommen, hur hade det annars blivit om man skulle ha passbitar mot taket:surprised:
Mina passbitar sitter framför stommen, men inte riktigt lika långt fram som luckorna. Fungerar alldeles utmärkt mot taket.

Angånde diskusionen om latexfog så trodde jag bara det var folk som tog betalt för sin tid som använde sånt. Vi hobbysnickare kan gott kosta på oss att göra jobbet ordentligt från början. ;-)
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.