• Närbild på en grön 400V spisplugg hållen i en hand mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal 400V vägguttag för spis, använd och smutsig, på betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först är nya spisen 400 V eller står den 400/n eller 230 V på den , sen det viktigaste är att den finn noll i uttagets övre vänstra hål , då finn det möjlighet att ha en spis/häll för 230V , din plugg och nuvarande spis nu är för 400 utan nolla.
 
J jonaserik skrev:
Först är nya spisen 400 V eller står den 400/n eller 230 V på den , sen det viktigaste är att den finn noll i uttagets övre vänstra hål , då finn det möjlighet att ha en spis/häll för 230V , din plugg och nuvarande spis nu är för 400 utan nolla.
Sorry Jonaserik hänger knappt med.
Vi ska se här nu. Den nya står på spec 230v.

Min nuvarande kan alltså inte ta emot en 230v utan att behöva göras om? Förstår jag dig rätt nu?
 
Nej men det ska vara en stickpropp med 5 stift och inkopplad rätt i spisen för 230 V normalt följer det inte med kabel som är inkopplad i spisen, utan måste monteras av annan eller dom som säljer. I uttagets övre vänstra hörn ska det vara noll som det heter och kan mätas mellan det hållet och någon av dom 2 till höger, ska då visa 230V . Enklast är att lossa locket på uttaget och fota det så syns klart vad som finns, det ska vara 5 ledningar kopplade, då finns 230 V och ny spis 230 V färdig med kabel och stickpropp 5 stift är plugg and play.
 
J jonaserik skrev:
Nej men det ska vara en stickpropp med 5 stift och inkopplad rätt i spisen för 230 V normalt följer det inte med kabel som är inkopplad i spisen, utan måste monteras av annan eller dom som säljer. I uttagets övre vänstra hörn ska det vara noll som det heter och kan mätas mellan det hållet och någon av dom 2 till höger, ska då visa 230V . Enklast är att lossa locket på uttaget och fota det så syns klart vad som finns, det ska vara 5 ledningar kopplade, då finns 230 V och ny spis 230 V färdig med kabel och stickpropp 5 stift är plugg and play.
Tog en bild efter jag skruvat av, verkar vara 5 ledningar kopplade.
 
  • Närbild på fem elledningar anslutna till en avtagen eluttagskontakt hållen av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av avskruvad elektrisk installation med fem ledningar synliga i en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Om du gara har lyft ut uttaget rakt av så syns en blå närmast på bild och 3 svarta + gul/grön , Plugg and play för en ny 230 V spis, se bara till att dom får koppla en 5-ledar kabel till spisen och stickpropp 5 stift.eller annan med kunskap. Bäst att inte göra det själv men går det med efter info.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du gara har lyft ut uttaget rakt av så syns en blå närmast på bild och 3 svarta + gul/grön , Plugg and play för en ny 230 V spis, se bara till att dom får koppla en 5-ledar kabel till spisen och stickpropp 5 stift.eller annan med kunskap. Bäst att inte göra det själv men går det med efter info.
tack för svar, väldigt tacksam. Tittar nu på en annan och där står 220-240? Är detta någon skillnad?
 
Svar nej i går 230-230 V i dag 230-240 samma sak. är det en hel enhet med häll/ugn inga problem, men är det en separat häll och fristående ugn och du är novis med EL , så blir det elektriker som ska ordna till kopplingen.
 
J jonaserik skrev:
Om du gara har lyft ut uttaget rakt av så syns en blå närmast på bild och 3 svarta + gul/grön , Plugg and play för en ny 230 V spis,
Om nu allt är korrekt kopplat i andra ändan, vilket man nog inte bör ta för givet utan att faktiskt kontrollera. Troligen är det inga problem men större överraskningar har skett än felkopplade perilexuttag eller nollor som råkar tappas bort på väg till centralen. :cry:
 
Alfredo Alfredo skrev:
felkopplade perilexuttag eller nollor som råkar tappas bort på väg till centralen
Tveksamt att en nolla skulle var borttappad, med syn på hur uttaget ser ut och är kopplat med 3 svarta och en FD spis för 380 -400 V är fullt fungerande
 
Nej, det ör väldigt osannolikt att uttaget inte skulle vara korrekt kopplat. Alla trådarna finns där. Det som ibland/ofta har fuskats med, är att ett hus från början haft en fast inkopplad 400V spis. Sedan när någon bytte spis typ 1978, så hade den nya perilex kontakt, och någon satte dit ett perilexuttag. Den spisen var fortfarande en 400V spis, som fungerade utan nolla. Och så kommer man idag med en 230V spis (de flesta idag) som blir förstörd när den kopplas in i uttaget man fuskade med för drygt 40 år sedan.

Vi köpte ett fritidshus i somras. Byggt i början av 70 talet. Jag var misstänksam över spisinkopplingen, utförd med perilexuttag. Men man har fäst det infällda uttaget med två skruv som går igenom kåpan på framsidan, såg skumt ut.

Jag mätte, och fann till min förvåning att nolla finns i uttaget. 230 V mellan faserna och neutral. Men så mätte jag lite till. Det fanns ingen skyddsjord. Någon har flyttat jordledaren från jordanslutningen till neutralas lutningen. Alltså gulgrön nolla... i centralen var den kopplad tio P-E skenan. Åtgärd pågår.
 
J jonaserik skrev:
Tveksamt att en nolla skulle var borttappad,
Jag tror heller inte att det är någon stor risk. Jag säger bara att det finns en risk och då tycker jag det är klokt att kontrollera när det är lätt gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.