Vilken panel är snyggast och någorlunda praktisk på ett hus i så kallad nyfunkisstil?

Jag gillar till viss del vanlig spontad ytterpanel, men tyvärr så täcker fasadfärgen ibland den springa som bildas mellan brädorna i panelen, och ibland inte. Detta stör mig något, men det kanske inte är något att hänga upp sig på...

Efter att mer eller mindre ha förkastat tankarna på vanlig spontad panel fastnade jag för spontad spårpanel med raka kanter. Tyvärr verkar denna panel endast finnas med fyra hyvlade sidor, och lämpar sig med andra ord inte för målning. Om vi bortser från det här med målningen, kan det funka med spårpanel (med raka kanter) på ett helt hus i nyfunkisstil, eller blir det för "plottrigt"?

Ett bra dokument som tar upp olika typer av panel är utdraget ur boken Att välja trä, utgiven av Skogsindustrierna.
 
Puts?

Vi har annars stående, spontad panel som vi Järnvitriolbehandlat.
 
AndersG skrev:
Puts?
Jo, men tyvärr tillåter inte detaljplanen puts. Det hade varit skönt att slippa måla så himla ofta.
 
Det hade varit skönt att slippa måla så himla ofta.
Järnvitriol då? ;) Alternativt annan lasyr.
 
Spontad spårpanel med raka kanter bör inte monteras liggande utvändigt, det blir ju "hyllor" där vatten lägger sig. Detta är säkert skälet till att det normalt sett bara finns sådan panel med fyra hyvlade sidor att köpa (för inomhusbruk alltså).
 
OddJ skrev:
Spontad spårpanel med raka kanter bör inte monteras liggande utvändigt, det blir ju "hyllor" där vatten lägger sig. Detta är säkert skälet till att det normalt sett bara finns sådan panel med fyra hyvlade sidor att köpa (för inomhusbruk alltså).
Det låter som en tänkbar förklaring, dock hade jag tänkt montera den stående.

Någon som har något mer förlag på panel i nyfunkis-stil?
 
Vill du ha spontad spårpanel med raka kanter och en sågad sida så kan du säkert få det om du är ute i god tid och frågar runt lite. Det blir i så fall en specialbeställning men de tusenlappar extra detta kostar bör inte bli någon stor post på det hela taget om du bygger ett hus för miljoner kronor.
 
OddJ skrev:
Vill du ha spontad spårpanel med raka kanter och en sågad sida så kan du säkert få det om du är ute i god tid och frågar runt lite.
Det tror jag också, men den ursprungliga frågan kvarstår; Kan det funka med spårpanel (med raka kanter) på ett helt hus i nyfunkisstil, eller blir det för "plottrigt"?
 
Att panela som du beskriver är ju ett oprövat kort och inte det första jag skulle komma att tänka på.

Spika upp en kvadratmeter, måla och ta ett par steg tillbaka och se hur det ser ut. Det är det bästa råd jag kan ge dig.
 
thobjo skrev:
Det tror jag också, men den ursprungliga frågan kvarstår; Kan det funka med spårpanel (med raka kanter) på ett helt hus i nyfunkisstil, eller blir det för "plottrigt"?
Götenehus har ett visningshus i Huddinge med exakt sådan panel. Jag och frugan var där och tittade en extra gång igår då vi har varit minst sagt oense om vilken typ av panel vi ska ha på vårt tilltänkta funkishus ;D

Vi kom fram till att detta var den panel som vi skulle ha. Det finns lite bilder på huset på Götenehus hemsida:
http://www.gotenehus.se/foton/agestafoton.html
Tyvärr ser man inte hur panelen ser ut på bilderna. >:(

När vi ändå diskuterar specialtillverkad panel:

Jag funderar på falsad spårpanel med raka kanter, tanken är att man ska slippa streck i fasaden om panelen krymper, för man kan väl inte måla på fjädern? då får man väl inte ihop panelen sen? Eller är det olämpligt med stående spårpanelp.g.a. risk för vattenläkage?

/Fredrik
 
Jag gillar till viss del vanlig spontad ytterpanel, men tyvärr så täcker fasadfärgen ibland den springa som bildas mellan brädorna i panelen, och ibland inte.
Om fasaden spikas upp på bygget, kan du måla sponten i förväg. På detta sätt förebygger du omålade springor när sponten krymper. Just omålade springor sticker verkligen i ögonen, specellt om man har en framträdande färg.

mvh
David
 
Det finns också en s.k Z-panel, den körde vi med.
Husleverantören gjorde första strykningen planka för planka innan den monterades så slapp vi problemet med kritstrecksrandig fasad.

Den är inte spontad utan har en överlapp på ena sidan och en urfasning på andra. Den rör sig kanske lite mer än en vanlig spont.
 
fredwel skrev:
Vi kom fram till att detta var den panel som vi skulle ha.
Har ni bestämt er för vilken bredd det blir? Jag tror att 145mm skulle kunna bli bra.
 
thobjo skrev:
Har ni bestämt er för vilken bredd det blir? Jag tror att 145mm skulle kunna bli bra.

Nej, det har vi inte. Vi är än så länge nöjda med att hittat en fasad som vi båda tycker är OK och som inte är svindyr (=puts).

Skulle tro att götenehus fasad hade en bredd på 95 mm eller så. Rent spontant tror jag att bredare blir snyggare, inte lika plottrigt....

Kolla också in det här huset:

http://www.svenskttra.org/pub/tp2000/kovilan.pdf

/fredrik
 
Vi skall ha både stående och liggande panel på vårt nyfunkishus. Detta är den panel vi har valt som liggande:

image14go.jpg

Vad tror ni om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.