Hej!
Vi har valt att köpa en egen köksfläkt till det nya huset. (villa västervik).
Jag har förstått att det inte fungerar med vilken fläkt som helst när man återvinner frånluftsvärmen, men vad ska det stå? Direktutblås eller omlott m kolfilter eller något annat? I ritningarna på huset har köksfläkten en separat frånluftskanal.
fiddeli
 
Jag rekomenderar att köra köksfläkten rakt ut med egen kanal.
Mindre bök med val av fläkt (då den inte har något med värmeåtervinningen att göra) och brandisolering.
Inget kladd (fett) i värmeåterviningsaggregat.
 
jo, jag tror att det är så det är tänkt att fungera faktiskt! På ventilationsritningen är köksfläktens kanal ut, utan någon som helst förbindelse med frånluftsfläktsystemet. Men då återvinns ju inte den luften?
Om det nu fungerar som du tycker och jag tror, vad ska vi då ha för typ av fläkt??
När man kollar i kataloger verkar det finnas (minst) två olika sorter??! En som är någon slags kolfiltervariant och en annan??? direktutblås?
fiddeli
 
T
Kolfilterfläktar recirkulerar bara samma luft i köket som går genom filtret och tillbaka in i köket igen. Direktutblås avlägsnar av namnet luften i köket rätt ut genom vent-kanalen. Kolfilter använder du om du vill spara energi men får då stå ut med gammal cirkulerad luft, direktutblås om du vill bli kvitt gammal köksluft men då åker också en del av värmen med ut. Ett 3:e alt kan vara att du sätter fläktmotorn på taket som då suger ut luften istället och har enbart kåpa över spisen, då kan man gå ned i varv på fläkten (lite tystare) och spara lite energi-men i ditt fall tror jag att det gör det samma.

Däremot bör det vara en styrning mellan köksfläkt och återvinningspaketet som du har, så att båda inte går samtidigt. Som fritt-drag skrev ska köksluften inte gå genom återvinnings-systemet, fettet ställer till det rejält.
 
Vi kör en Futurumfläkt med direktutblås. Vad jag förstår så är det den vanligaste lösningen. Vi är nöjda men man bör inte låta fläkten vara på för länge då den luft som fläkten suger ur måste ersättas av ny kall luft utifrån men vid normal användning ser jag inga problem med detta.

För att få en optimal lösning så är det säkert som TN-Funkis skriver att systemen bör kommunicera med varandra men det kostar ju också...

Yamma
 
Snailman
Blanda för allt i välden inte in köksfläkten i värmeåtervinningen, har så i mitt hus, man ska varje gång man steker vrida om ett vred så att inte värmeväxlaren får en massa fett i sig, då och då glömmer man ju vrida på vredet...
I mitt fall sitter dessutom aggregatet ovanför spisen :p :-/

Du har ju inte på köksfläkten så ofta heller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.