Hej,

Köpte en paslode IM90ci begagnat av en kille i helgen som såg ut att vara i princip nyskick. Den funkade dom första 10 spiken men slutade sen att funka. När jag trycker munnen mot trät så går fläkten igång, all elektronik funkar men skottet går inte iväg när jag trycker på knappen.

Den funkar om jag ”slår” in munnen mot plankan o trycker av direkt. Batteri är fulladdat och testat ny gas etc.

Förra ägaren va inte speciellt hjälpsam
 
Låter som det är glapp mellan säkerhetsläget och avtryckaren
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Låter som det är glapp mellan säkerhetsläget och avtryckaren
Om fläkten går igång så är det inget glapp. När fläkten går igång är den redo att skjuta.

Skulle kolla datumet på gasen, står i botten på tuben. Har den inte passerat bäst före datumet skall den vara ok. Annars är det väldigt vanligt att man får problem med gammal gas.

Närbild på botten av en gasbehållare i ett Paslode-verktyg med bäst före-datumet markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är gasen ok så är det rengöring som är nästa steg. Plocka av topplocket och ta ut fläktenheten. Rengör den med bromsrengöring eller liknande och smörj upp o-ringen.

Bäst är väl om man plockar isär allt och gör rent och byter o-ringarna, men det kanske inget man tar sig för på ensam hand första gången.

Men med rengöring och färsk gas kommer man långt.

https://www.paslode.se/magazine/checklista-for-felsokning-pa-ditt-paslode-verktyg-3/
 
Tack för svar, ny gas som går ut 2025 har jag testat. Även rengöring efter alla steg på paslode hemsida!
 
Då kan du kolla gnistan på tändstiftet. Plocka ut fläkten och lägg den på bänken så fläkten kan snurra fritt. Koppla in elkontakten och tändhatten. Tryck in nosen med fingrarna och avfyra. Det ska komma en blå fin gnista varje gång. Gör flera ggr på raken 10-15 ggr.

När du har den isär kan du stoppa i gasen och titta så det kommer ut en puff med gas varje gång. Det sitter ett litet rör i änden på cylindern där ska gasen komma ut. Inte ovanligt att magnetventilen till gasen går sönder.
 
  • Gilla
Alexander.Eh
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Då kan du kolla gnistan på tändstiftet. Plocka ut fläkten och lägg den på bänken så fläkten kan snurra fritt. Koppla in elkontakten och tändhatten. Tryck in nosen med fingrarna och avfyra. Det ska komma en blå fin gnista varje gång. Gör flera ggr på raken 10-15 ggr.

När du har den isär kan du stoppa i gasen och titta så det kommer ut en puff med gas varje gång. Det sitter ett litet rör i änden på cylindern där ska gasen komma ut. Inte ovanligt att magnetventilen till gasen går sönder.
Tack! Ska testa 😁
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.