Har problem med pappspikpistolen. Ibland puffar den till lite utan något riktigt slag som om den inte har nog gas. Var tredje gång får den till ett fullt slag men utan spik och typ var femte gång får den i en spik.

Har rengjort och smort enl manual. Gasen har inte passerat utgångsdatum. Har även rengjort spjället där avgasen går ut ifall det skulle varit otätt.

Tacksam om nån har tips hur jag kommer vidare.
 
Du kan kolla doserings armen i gasluckan så att den inte är felvänd. Väldigt vanligt att den har lossat och blivit felmonterad. Den raka sidan skall vara uppåt som jag håller den.
Koncentrera dig på att få den att skjuta riktigt först och sedan på spikmatningen.
Men troligtvis behöver du byta matarklacken nr 51. Man kan inte se att den är sliten, men det är alltid den vi får byta när inte matningen fungerar.

Oftast brukar rengöring och service lösa mycket av problemen med Paslodes gaspistoler.
Exploded view diagram of a nail gun highlighting part number 78, the dosing arm, with correct orientation emphasized.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en doseringsarm framför blå förvaringshyllor, raka sidan uppåt som beskrivet i inlägg om gaspistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exploded view diagram av en gaspistol med fokus på matarklacken nummer 51.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Superbra tips! Jag ska kolla när jag kommer hem.
Var får man tag på reservdelar förresten?
 
Brukar gå att hitta på ebay.
Finns säkert nån dom säljer till privatpersoner i sverige med, typ mekina.se
 
Kollade doseringsarmen nu. Den satt rätt. Funderar på om jag ska plocka isär den helt o kolla kolvringarna/packningar. Något annat att kolla när den ändå är nerplockad?
 
När vi servar den plockar vi ner den helt och gör rent, alla delar i stort sett. All elektronik får sitta kvar i ena halvan av skalet. Avgasventilen brukar man bara behöva kolla om man har problem med att drivaren inte går tillbaka upp, att den stannar nere. Kolvringarna på drivaren, cylindern och fläkten behöver i regel inte bytas om dom inte är skadade. Dom byter man nästan aldrig.
Du kan ju kolla gnistan tändstiftet. Plocka ut fläkten och sätt tillbaka kabeln till motorn och tändhatten. Så kan du trycka in nosen och torr-avfyra och se så att det är en bra gnista. Det lilla tändstiftet kan man behöva byta ibland.
 
har kollat gnistan och den funkar som den ska.
ska testa den imorn igen så får vi se..
 
Nu tänder den bra iaf efter ordentlig rengöring. Matningen verkar ok också. Dock så har jag problem med att den inte avfyrar om den inte anläggs helt plant. Verkar som att brytaren inte riktigt sluter. (Ska försöka fixa det när jag orkar skruva upp den igen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.