Hej! Har en några år gammal Anderson party cooler billigare varianten köpt på net on net.

När jag kom hem igår så visade tempen 13 grader och kylen gick för fullt, den brukar alltid vara inställd på 7 grader.

Solen låg på genom rummet där den står så tänkte att den blivit lite varm.

Höjde tempen till 10 grader för att se vad som hände. Ett par timmar senare visar tempen 18 grader men den kyler fortfarande och det känns kallt i den, trots att den gått oavbrutet i 3-4 timmar är den inte direkt varm på utsidan heller.

När jag kommer upp imorse står tempen på 35 grader och är det varmt? Nej! Mjölken har blivit iskross likaså ett par pepsi som var där i.

En timme senare visar tempen 40 grader.

Provat att stänga av och då blinkar röda lampan, dragit ur konstanten slagit på igen tempen visar 30 grader nånting men kyler gör den men för mycket..

Är apparaten kass bara att köpa ny? Eller vad kan det annars vara?
 
Termostatfel.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
B Jensan95 skrev:
Hej! Har en några år gammal Anderson party cooler billigare varianten köpt på net on net.

När jag kom hem igår så visade tempen 13 grader och kylen gick för fullt, den brukar alltid vara inställd på 7 grader.

Solen låg på genom rummet där den står så tänkte att den blivit lite varm.

Höjde tempen till 10 grader för att se vad som hände. Ett par timmar senare visar tempen 18 grader men den kyler fortfarande och det känns kallt i den, trots att den gått oavbrutet i 3-4 timmar är den inte direkt varm på utsidan heller.

När jag kommer upp imorse står tempen på 35 grader och är det varmt? Nej! Mjölken har blivit iskross likaså ett par pepsi som var där i.

En timme senare visar tempen 40 grader.

Provat att stänga av och då blinkar röda lampan, dragit ur konstanten slagit på igen tempen visar 30 grader nånting men kyler gör den men för mycket..

Är apparaten kass bara att köpa ny? Eller vad kan det annars vara?
dessa är ett under av skit.
läckor och kompressorfel vanligt
nästan omöjliga att reparera.
passar bäst på återvinningen
 
  • Gilla
  • Haha
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
B Jensan95 skrev:
Hej! Har en några år gammal Anderson party cooler billigare varianten köpt på net on net.

När jag kom hem igår så visade tempen 13 grader och kylen gick för fullt, den brukar alltid vara inställd på 7 grader.

Solen låg på genom rummet där den står så tänkte att den blivit lite varm.

Höjde tempen till 10 grader för att se vad som hände. Ett par timmar senare visar tempen 18 grader men den kyler fortfarande och det känns kallt i den, trots att den gått oavbrutet i 3-4 timmar är den inte direkt varm på utsidan heller.

När jag kommer upp imorse står tempen på 35 grader och är det varmt? Nej! Mjölken har blivit iskross likaså ett par pepsi som var där i.

En timme senare visar tempen 40 grader.

Provat att stänga av och då blinkar röda lampan, dragit ur konstanten slagit på igen tempen visar 30 grader nånting men kyler gör den men för mycket..

Är apparaten kass bara att köpa ny? Eller vad kan det annars vara?
Om den går konstant så får du se om du kan koppla ur en tamp på termostaten, stannar kompressorn då, har du felet, termostaten
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Det roliga med byggahus är alla dessa muppar som tror att de kan något bara för att de blivit utsläppta från träningsskolan.
Ta tex en kyltermostat en mekanisk från ranco eller danfoss. det är verkligen ingen högre teknologi och en normalbegåvad förstår hur den fungerar.
Den består av ett kapillärrör som överför aktuell temperatur på numera förångarens utlopp, finns även de som tar luftens temp som i tex drickakylar.
när det är varmt så ökar trycket och termostaten sluter kretsen till kompressorn, tar man bort en av anslutningarna så stannar kompressorn. väldigt sofistikerat och lätt att förstå eller?
Men normalt så är det kylan som sänker trycket och termostaten gör sitt jobb och då bryter kretsen till kompressorn som stannar.
rätt enkelt det oxå egentligen.
Det kan bli lite olika fel på dessa termostater och det enda sättet man inte kan kontrollera funktionen är att ta bort en ledare från den, för då bryter man ovillkorligen kretsen precis som om man tagit ur sladden ur väggen.
lite hål i huvudet eller?
 
  • Gilla
  • Haha
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
wildeside
electroluxaren skrev:
lite hål i huvudet eller?
Nää tror det är glappkontakt på huvudkontoret😂
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det kan bli lite olika fel på dessa termostater och det enda sättet man inte kan kontrollera funktionen är att ta bort en ledare från den, för då bryter man ovillkorligen kretsen precis som om man tagit ur sladden ur väggen.
lite hål i huvudet eller?
NU uttalar sig den extrema experten på allt som har med vitvaror att göra. Samt klanka ner på andra. Ävensom på en del produkter och du vet allt om dessa och det eller det är bara skit. Du ska veta att du inte är ensam om att begripa och kunna serva vitvaror. Men har man den inställningen som du har, att vara ensam på forumet om det så är det sorgligt. Sen tidigare som jag skrev, skrattet kan fastna i halsen en dag och när den dagen kommer vet du inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
dessa är ett under av skit.
läckor och kompressorfel vanligt
nästan omöjliga att reparera.
passar bäst på återvinningen
Har du läst frågan, vad jag vet gör läckor och kompressorfel inte att det bli blir för kallt i en kyl.
 
A
T Trappa skrev:
Har du läst frågan, vad jag vet gör läckor och kompressorfel inte att det bli blir för kallt i en kyl.
Ja, har du?
Den blir för kall!
Kan bero på mycket
Sensorfel elektroniken eller köldmedelsbrist.
 
A
J jonaserik skrev:
NU uttalar sig den extrema experten på allt som har med vitvaror att göra. Samt klanka ner på andra. Ävensom på en del produkter och du vet allt om dessa och det eller det är bara skit. Du ska veta att du inte är ensam om att begripa och kunna serva vitvaror. Men har man den inställningen som du har, att vara ensam på forumet om det så är det sorgligt. Sen tidigare som jag skrev, skrattet kan fastna i halsen en dag och när den dagen kommer vet du inte.
Va du inte ledsen jag gav ju dig kreds för något inlägg...
Men kylprocessen är inte din starka sida det har du bevisat gång på gång.
 
electroluxaren skrev:
Ja, har du?
Den blir för kall!
Kan bero på mycket
Sensorfel elektroniken eller köldmedelsbrist.
Nä har jag inte, men det är du som är experten så du kan ju försöka hjälpa TS istället för att dryga dig.
 
electroluxaren skrev:
Va du inte ledsen jag gav ju dig kreds för något inlägg...
Men kylprocessen är inte din starka sida det har du bevisat gång på gång.
Har ALDRIG uttalat mig om att vara en kylnisse, utan överlämnar det till andra, kanske ska säga i ett inlägg att elekroluxan imte behöver svara. Så där finns ingen tveksamhet av vad jag kan eller inte kan. Men du ska ha klart för dig att även jag har grottat i en hel del vitvaror, innan det började bli elektronik i dom. Efter det så har jag inte haft lust eller tänkt gå in i det. Men du framträder på ett markant sätt att du VET allt om vitvaror, så ett tips, håll dig dom då. Samt missringa andra som svarar i ett inlägg, dom kan t.o.m vara ett strå vassare än vad du är.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Har ALDRIG uttalat mig om att vara en kylnisse, utan överlämnar det till andra, kanske ska säga i ett inlägg att elekroluxan imte behöver svara. Så där finns ingen tveksamhet av vad jag kan eller inte kan. Men du ska ha klart för dig att även jag har grottat i en hel del vitvaror, innan det började bli elektronik i dom. Efter det så har jag inte haft lust eller tänkt gå in i det. Men du framträder på ett markant sätt att du VET allt om vitvaror, så ett tips, håll dig dom då. Samt missringa andra som svarar i ett inlägg, dom kan t.o.m vara ett strå vassare än vad du är.
Du kanske inte uppfattat det men jag håller på med den tekniska delen av vitvaror och gjort så i flera decennier, oavsett vad du tycker så har jag snappat upp lite här och lite där och förvärvat en icke obetydlig bank av kunskap. Jag är heller ingen stofil som ger upp om det tar emot med ny teknik utan jag anammar det nya.
Du kanske uppfattat att jag svarar långtifrån i alla inlägg? Om det beror på min oerhörda ödmjukhet eller att det redan finns bra svar får vi ju aldrig reda på. Dessutom höjer du mig för högt till skyarna, jag kan inte allt så enkelt är det och då undviker jag att svara, jag inser mina begränsningar vilket många fler borde göra på detta forum.

Hur eller hur kul att chatta med dig, jag ser fram emot nästa tillfälle!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.