Hej,

Håller på att bygga ut och om vårt hus och har målat samt tapetserat om ett antal rum.

När jag gör det monterar jag loss alla uttag och strömbrytare och har då noterat att partitioneringen av elen och grupper kan vara lite hipp som happ.

Jag har bl.a. 1 all rum och 2 sovrum som det finns 2 automatsäkringar till. Dessa är märkta "All rum. Uttag och belysning" och "Sovrum 1 och 2. Uttag och belysning". I ett av sovrummen är dock ett av uttagen kopplade till automatsäkringen för hallen och lilla badrummet. I ett annat är ett av uttagen egentligen tillhörandes all rummets säkring.

Känns lite snålt och osäkert. Måste vara lätt för en individ, som inte är helt med på noterna, att göra bort sig ordentligt.

Är det vanligt och ok? Jag hade lite förväntat mig att varje rum / område har n-antal säkringar klart märkta.
 
C
Det är absolut vanligt och ok. Hos en väninna till familjen stänger man köksfläkten med "Diskmaskin" och diskmaskinen med "Kyl&Frys". Slår man från "Köksfläkt" slocknar takbelysningen.

Här hemma heter det "Belysning badrum och rum", "Belysning rum", "Belysning kök och fläkt", "Belysning kök och rum" med mera.

Man får helt enkelt sätta nåt i uttaget man ska jobba med och se om det slutar fungera när man stänger en säkring. Alternativt spänningsprova.
 
Hmmm. Tack för svaret.

Tycker dock det är verkligen märkligt och på gränsen till korkat. Speciellt för en bransch som odlar en image om säkerhet.

Nåja. Då var det inget felaktigt i installationen. Fast jag tycker att man åtminstone kunde noterat det på tavlan. Alltså för Hallen ... "Hall och badrum uttag och belysning, samt delvis Sovrum 1 uttag"
 
Redigerat:
Du skulle ha ett grupp- (ring-) schema över installationen istället, men det är inte vanligt i de här sammanhangen. Mycket tydligt och klart vad som matar vad, blir inte så lätt att uttrycka på gruppförteckningar.

I sakfrågan är det ju snarare så att det rekommenderas att matningar till ett rum bör delas över flera grupper, så på det sättet är det ju korrekt.
 
Fast det är väl inget som hindrar att man har 2 grupper via 2 automatsäkringar till ett rum.

Eller?
 
Blir många säkringar då. Gör en karta och märk ut uttagen vilken säkring de hör till. Fortfarande efter 30 år är inte min gruppförteckning helt rätt och komplett.

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.