Har lite problem med vattnet i sommartorpet. Vi är itne där så ofta, kanske varje/varannan månad eller så. Nu senast var vi där under påsken. När vi kom spolade vi lite i vattenkranen och det såg bra ut, det enda är att vi har fina partiklar som sjunker till botten om man spolar upp en kanna vatten och låter den stå några minuter.

När jag skulle till att fylla badkaret så gick det bra i början när jag spolade, men så sjönk trycket. Stängde av vattnet, skruvade av blandaren, satte på vattnet några minuter så att det spolade ut först brunt och sedan klart vatten i badkaret. Rensade filtren i armaturen och skruvade tillbaka igen, och så funkade det bra. Övriga blandare brukar jag få skruva loss strålsamlaren på och rensa den. Är små korn (några tiondels mm stora?) som fastnar och försämrar.

Beror detta på att vi inte använder vattnet så ofta, i och med att vi inte är där?

Vattenledningen från pumphuset är galvad, och jag tror mycket kalvattenrör i huset är det också (har sett lite under diskbänken). Varmvattenberedaren är en gammal uppe på vinden.

Vad borde jag göra för att få ordning på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.