Hej,

Jag började upptäcka små svarta korn som syns tydligast när man häller upp vattnet i en vit kopp.
Jag samlade ihop partiklarna och fick bort allt vatten så det bara var partiklarna kvar. Tog sedan en magnet och partiklarna sög sig fast på magneten.

Lämnade sedan in på vattenprov och partiklarna var inte mangan utan Järn.
Provade då att montera ett vattenfilter som nu efter 24h blivit ordentligt smutsigt.

Jag har bott här i 8år och aldrig haft problem med Järn förut, inte heller tidigare ägare som bott här i 20år innan mig.

"Ejektordelen" av pumpen är gjord av järn och ser väldigt rostig ut. Kan det vara så att järnet kommer ifrån den rostiga "ejektordelen" eller är det mer troligt att det kommer från brunnen ? Såklart svårt att veta.

Med facit på hand kanske filtret skulle monterats på "sug-sidan" från brunnen.

Hoppas någon med erfarenhet har några idéer!
 
  • En vit skål med små, mörka partiklar eller korn utspridda i botten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig maskindel, möjligtvis en cylinder på maskinutrustning, med tydliga ålderstecken och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomskinligt filterhus monterat på vägg, innehåller smutsigt eller mörkt material, eventuellt använd för vattenrening.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriell motor monterad på en pump, slitage, korrosion, kablar och rör runtomkring, varningsetikett, 50Hz frekvens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ejektorn är nog inte i järn utan i rödgods. ett filter på slangen från brunnen är inte så bra, blir lite dåligt på sugsidan då. Bäst till att börja med är ett filter till för att rensa upp. Dom filter du har och byter, in med dom i diskmaskinen, då kan du använda dom 3 gånger. Det med skiten kan komma från själva brunnen, har hänt förr. Så mer filter och avvakta lite, troligtvis inte från pumphuset, även om det ser rostigt ut.
 
J jonaserik skrev:
Ejektorn är nog inte i järn utan i rödgods. ett filter på slangen från brunnen är inte så bra, blir lite dåligt på sugsidan då. Bäst till att börja med är ett filter till för att rensa upp. Dom filter du har och byter, in med dom i diskmaskinen, då kan du använda dom 3 gånger. Det med skiten kan komma från själva brunnen, har hänt förr. Så mer filter och avvakta lite, troligtvis inte från pumphuset, även om det ser rostigt ut.
Tack för ett utförligt svar!
Det släpper igenom lite partiklar även med filtret, är det en idé att byta till ett finare filter eller ska jag köra på med det jag har ?

Har lite is i magen och kör med filter nån vecka eller två till.
 
Du ska ha ett grovfilter och efter det ett finfilter, nu har du redan en filterburk och kan koppla på en till efter, dom finns på billiga varuhusen. Kallas i rörkretsar som björnfilter( oavsett fabrikat ) och finns i enkel eller dubbel variant.
 
J jonaserik skrev:
Du ska ha ett grovfilter och efter det ett finfilter, nu har du redan en filterburk och kan koppla på en till efter, dom finns på billiga varuhusen. Kallas i rörkretsar som björnfilter( oavsett fabrikat ) och finns i enkel eller dubbel variant.
Tack. Ska forska vidare!
 
Uppföljning:

16/2 var en spolbil här och spolade rent min brunn, jag har 32m slang ner. Kopplade ihop allt igen och vatten kom det. Till en början brun och grumligt men blev klarare.

Nu en ca vecka senare så är det fortfarande partiklar i vattnet och till viss del sand.

Hur länge brukar man behöva spola?

Vi har också den högsta grundvatten nivån i området sedan 1985. Kan det också påverka att vatten rinner andra i vägar i berget som det inte brukar och på den vägen tar med sig "skräp" ?
 
Kan vara att vattnet kommer in på en högre nivå, inget som går att säga något om, bara gissningar. Du har en ejektor vet på vilken nivå den sitter, den ska vara ca 3 meter från botten för att inte suga in skit. Eftersom det inte är så djupt, så är det nog ingen 11 metersbit under ejektorn, men det vet jag inget om. Det är för att inte pumpen ska kunna suga luft och tappa vattnet. Även nederdelen på 11 metersbiten ska vara 3 meter från botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.