Med anledning av denna tråd om Dammfälla - Cirkulationsrenare kom jag att tänk på en cool pryl jag skulle vilja ha men som har ett pris som jag inte riktigt kan motivera ännu. Det är en partikelmätare. I staterna heter den Dylos DC1100 . I England verkar den finnas under namnet Gradko . Den finns i 2 känslighetsutförande där den med högre känslighet kan mäta partiklar ner till 0.5 micron. Det här är den enda jag sett som riktar sig mot hemmabruk men det kanske finns andra? Är det någon som har erfarenhet av en eller liknande?
 
Om man skulle använda en sådan så är jag övertygad om att man skulle bli ganska rädd. Man har nog mycket dammigare än man tror. Men den kanske skulle kunna hjälpa en att tillverka bättre spånuppsamlings kåpor till alla maskiner man har i verkstaden. men enbart för det ändamålet är den dyr som sagt var kan den kosta 2500 ink moms tull frakt.
I mitt fall med 14 stationära sugpunkter skulle det bli 178 kr per punkt kanske inte så farligt.
Hmm

Mvh Pär H
 
Det intressanta är nog den förändring man kan mäta. För mig som eldar med pellets så vore det också intressant att se om inomhusluften förändras något när jag hanterar pelletsen nere i källaren.
 
Vill du ha koll på partikelantalet inte bara i källaren utan även i skorstenen under förbränningen av pellets så kan du använda en sån här maskin :)
 
Såg billig ut;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.