Hej!

Står i begrepp att byta panel på södergaveln och ska tilläggsisolera i samma veva. Tänker riva ner gammal panel och vindpapp, fylla på isolering där det behövs/saknas och sen upp med isoleringsskiva, läkt och panel.

Har köpt Paroc 35TT 70mm (hade egentligen tänkt mig Rockwools Västkustskiva med vindpapp men så blev det inte). Jag lyckas dock inte urskilja någonstans om jag behöver sätta vindpapp med den nya skivan eller om det är ”inbyggt”? Någon som vet?

Jag bor i tätort med ”normal” blåst, f ö.
 
E
C Craftboy skrev:
Hej!

Står i begrepp att byta panel på södergaveln och ska tilläggsisolera i samma veva. Tänker riva ner gammal panel och vindpapp, fylla på isolering där det behövs/saknas och sen upp med isoleringsskiva, läkt och panel.

Har köpt Paroc 35TT 70mm (hade egentligen tänkt mig Rockwools Västkustskiva med vindpapp men så blev det inte). Jag lyckas dock inte urskilja någonstans om jag behöver sätta vindpapp med den nya skivan eller om det är ”inbyggt”? Någon som vet?

Jag bor i tätort med ”normal” blåst, f ö.
Även om det är inbyggt i skivan så är det bra att sätta vindduk också för att slippa skarvarna. Jag satt själv västkustskiva utan duk och ångrar detta. På återstående väggar blir det både västkustskiva och vindduk. Det är småpengar i sammanhanget och tidsmässigt tar det en kafferast att sätta upp duken.
 
Bör det inte räcka med att tejpa skarvarna på skivan? Det är en djungel med alla olika sorters vindskydd... kanske överanalyserar jag?
 
E
C Craftboy skrev:
Bör det inte räcka med att tejpa skarvarna på skivan? Det är en djungel med alla olika sorters vindskydd... kanske överanalyserar jag?
Du gör som du vill. En rulle på 25 meter kostar som någon enstaka skiva isolering. Det är däremot svårt att åtgärda i efterhand om det blir dragit.
 
Nä det lutar åt att sätta vindskydd, men den ska vad jag förstår sättas innanför isoleringsskivan?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
E
Jag tror inte du kommer ångra dig. Japp det stämmer, duken först sedan skivorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.