Såg dessa på tomtgränsen, tycker det liknar parkslide, är ihåliga stammar. Nån som vet??
 
  • Gröna och röda ihåliga stammar som sticker upp ur grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i svart handske håller en planta som misstänks vara parkslide på en grusig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växande växtskott på grusig mark vid tomtgräns med en handske, misstänkta vara parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Groröda planta skott och ihåliga brunaktiga stammar på ett grusigt underlag med småsten och lövverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
William91 William91 skrev:
Såg dessa på tomtgränsen, tycker det liknar parkslide, är ihåliga stammar. Nån som vet??
Ser ut som det, avvakta tills de växer upp lite mer för att helt bestämma art. Men det är mest troligt parkslide.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Ser ut som det, avvakta tills de växer upp lite mer för att helt bestämma art. Men det är mest troligt parkslide.
Okej satan, låter 1 av dem vara kvar så får vi se.
 
J
William91 William91 skrev:
Okej satan, låter 1 av dem vara kvar så får vi se.
Jag hoppas jag har fel.
 
Någon typ i släktet är det i alla fall. Du behöver inte vara nitiskt. Ta bort det mins en gång i månaden så minskar det i omfattning.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Någon typ i släktet är det i alla fall. Du behöver inte vara nitiskt. Ta bort det mins en gång i månaden så minskar det i omfattning.
Ja vi får se, bifogar en till bild när den blivit större.
 
KristinaRT
Parkslide med största sannolikhet.
 
Nu har den växt en del, det är väl parkslide med största sannolikhet?
 
  • Unge planta som misstänks vara parkslide, med nyutsprungna blad och grenar, i grusig jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett stort blad, möjligtvis parkslide, mot en suddig naturlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person pekar på ett grönt parkslideblad i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som jätteslide Fallopia sachalensis, parkslide har en rak bladbas medan jätteslide har en mera hjärtformad bladbas.
 
J
Instämmer, mer likt jätteslide än parkslide i formen. Även till färgen.
 
A Abies koreana skrev:
Ser ut som jätteslide Fallopia sachalensis, parkslide har en rak bladbas medan jätteslide har en mera hjärtformad bladbas.
Okej antar att den är lika svår att bli av med? Klippte ju ner alla skott som tidigare varit centrerade i en klump. Men kollade idag och såg många nya skott som kommit upp flera meter bort.
 
Ja, kan den i te komma upp på ett ställe försöker den på andra. Min uppfattning är att det är bättre att släppa upp skotten lite längre innan man klipper ner dem.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, kan den i te komma upp på ett ställe försöker den på andra. Min uppfattning är att det är bättre att släppa upp skotten lite längre innan man klipper ner dem.
Ska jag släppa upp dem så mycket som den på bilden? Eller pratar vi några cm?
 
Jag har siktat på att klippa en gång i månaden. Det tycket jag verkar funka. Ett etablerat bestånd kommer upp ganska långt på den tiden.
 
  • Gilla
William91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.