För några år sedan anlades en markbädd på tomten (vill minnas att det är en markbädd och inte infiltration, den har iallafall ett utlopp i ett dike). Ovanpå hela markbädden och runtomkring började det genast växa upp parkslide så det står härliga till, det är numera en hel skog på ca 10x5m. Även på några ställen längs avloppsrörets sträckning från trekammarbrunnen till markbädden har det kommit upp parkslide.

Är det något man bör oroa sig över? Den är ju extremt svårutrotad, men samtidigt har jag hört att rötterna ska kunna tränga igenom både asfalt och betong. Är dock osäker på hur långt ner rötterna går, de borde väl knappast gå så pass långt ner som infiltrationsrören ligger, eller? Vill minnas att rören ligger rätt långt ner, typ 1.2-1.5m.

Antar att en utrotning i princip skulle kräva att man gräver upp hela området? Det blir ju rätt mycket jord som ska bort och ersättas...
 
Ett så stort område lär nog vara i det närmaste omöjligt att utplåna utan att gräva upp allt och även då är risken stor att det blir något kvar.
Rötter från Parkslide har hittats ända ner till 5 meters djup (i England) och när jag grävde ner för kommunalt VA på min tomt hittade jag rötter på en bit under 2 meter...
Rötterna har tendensen att ta enklaste vägen och parkslidens rötter är inte så täta så att risken att den ska sätta igen dräneringen är rätt liten skulle jag tycka...
 
Köpte du täckmassorna? isåfall vart så man inte går på den minan.

/Cerwin
 
Nej de fanns på plats, men parksliden tog fart något enormt efter bädden anlades och täcker nu hela ytan, efter att tidigare mest ha hållit sig längst ner mot diket där bädden mynnar ut (och där avloppet mynnade ut direkt tidigare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.