Humlo
Vi har en skogsträdgård på baksidan av huset och det är rätt så skuggigt och vildvuxet. Nu upptäckte jag att det kommer parksallad från grannarnas sida som har kommit in där i skuggan och bladen är stora och mår fantastiskt. Hur gör jag för att hindra parksalladen att ta över hela det skuggiga stenpartiet där och sen vidare in i vår trädgård? Jag kan tyvärr inte köra med gräsklipparen, men kanske grästrimmer? Finns det något ogräsmedel jag kan ta till och gå ihop med grannen för att utrota detta ogräs som växer med blixtens hastighet?
 
  • Gilla
Zoldot
  • Laddar…
BirgitS
Humlo
Jag är lite osäker nu om det verkligen är parksallad.
Ser det ut så här? Bladen är jättestora och emellan dem är det även nån slags hög lökväxt med lila bollar som sticker upp.
Det kan inte vara nån Funkia/Hosta som de planterat i skuggiga lägen?

Vad tror ni?
 
  • Trädgårdsrabatt med stora gröna blad och lila blommande lökväxter i skuggigt läge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stora gröna blad av potentiell Funkia (Hosta) med skuggiga lägen, ej parksallad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag vet inte om det heter just parksallad men det ser ut som ett vanligt ogräs i alla fall.

Olika sorters funkia har jag och släktingar haft och de har inte alls sett ut så där.

Humlo Humlo skrev:
nån slags hög lökväxt med lila bollar som sticker upp
Vanligt med en del Allium i rabatter.
 
Humlo
Jag googlade och det ser ut som Kirgislök den däe Aliumen ?

Nu tog jag några nya bilder på "Parksalladen" och de har växt enormt mycket sen nån vecka. Det är som gigantiska groblad. Stammen är liksom trekantig. Jag har lagt mina glasögon på ett blad så man kan se hur stora de är och ska de växa så här.. ja då lär de vara som stora rabarber om nån månad. Men när jag googlar parksallad så ser de inte riktigt ut som dessa.
Mysko. Vad är det som är så stort!?
Gigantiska gröna blad med trekantiga stjälkar och lila blomma, glasögon på bladet för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löjtnanshjärta?
Stora gröna blad som dominerar i en växtsamling med vita hängande blommor och ett par glasögon placerade på ett blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man en smultronblomma bredvid stjälkarna.
Gigantiska gröna blad med trekantig stjälk och glasögon för storleksjämförelse vid en smultronplanta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osynlige mannen på bladen.
Stora gröna blad på en planta med ett par glasögon för storleksjämförelse och en smultronblomma synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glasögon igen för jämförelse.
Storväxta gröna blad av okänd planta med ett par glasögon på för storleksjämförelse, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag har bara sett rosa löjtnantshjärtan men det kan vara någon fänrikshjärta, de finns även som vita.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fänrikshjärtesläktet

Jag kan inte se skillnad på olika sorters Allium tyvärr.

Parksallaten har gröna bladrosetter och höga blomstjälkar med blå till lila blommor. Bladen kan bli mycket stora under gynnsamma förhållanden (macrophylla i namnet betyder "stora blad") - 30 cm långa är inte ovanligt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parksallat
 
Tyvärr, ingen Hosta utan parksallat. De har hittat en god växtplats och då kan bladen bli stora.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
A Abies koreana skrev:
Tyvärr, ingen Hosta utan parksallat. De har hittat en god växtplats och då kan bladen bli stora.
Men fy! Det kanske beror på att de bor i skuggan? Ja då blir det att ta fram lien och skära av alla som tar sig åt vårt håll och sen ta ett snack med grannen vad det lider.
 
Den med vita blommor är en rams (jätterams/getrams).
 
  • Gilla
Lona92 och 2 till
  • Laddar…
Humlo
kashieda kashieda skrev:
Den med vita blommor är en rams (jätterams/getrams).
Oj, ja det är verkligen skogsträdgård med giftiga och invasiva växter! Frågan är om jag bara ska låta den hållas där i skuggan och döda allt som tar sig ner i vår trädgård. :rofl::p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.