Jag har börjat lägga parkettgolv men har nu fastnad med hur jag ska fortsätta. Jag började längst ner i högra hörnet och har lagt golvet mot köket i riktningen enligt bilden. Väggen mellan hallen och köket (röd) går in ca 20cm mot väggen (grön) som ni kan se på bilden. Min tanke var att lägga det helt utan övergångslister med tänkte då inte på att jag kommer behöva gå baklänges sista biten mot rum2. Jag har testat att lägga en bit baklänges och det verkar helt omöjligt.

1. Skulle ni lägga en list mellan vardagsrum och hall och då i linje med gröna väggen?
2. Försökt hitta en bredare övergångslist som börjar i linje med gröna väggen och slutar i linje med slutet av röda väggen?
3. Fortsätta att lägga hela vägen och sätta en list längs fiktiva blå linjen?
4. Går det att "vända" golvet längs bli linjen och limma ihop golven och sedan fortsätta mot rum 2 fast i rätt riktning?
 
  • Planlösning med parkettgolv som läggs från vardagsrum mot kök. Röd markering visar väggen mellan kök och hall, grön markering mellan kök och badrum. Eventuella lister diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsätt nu med rum 2. Nerifrån och upp mot den blå linjen. Det bör vara exakt lika avstånd (antal plankor) där som redan är lagda i vardagsrummet.

Golvet läggs flytande (limmas inte mot underlaget) antar jag. Då kan det flyttas i rum 2 för att passa exakt mot det redan lagda. Men räkna och planera så det blir så nära rätt det går från början.

Alltså lägg parallellt i rum 2 och v-rum och sammanfoga nära gröna väggen.

Avsluta med hallen/rum1.

Allt "läggs då åt rätt håll"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.