Hej!

Efter avslutad inoljning och borstning av fiskbensparketten undrar jag NÄR det är dags för hårdvaxoljan. Sista strykingen av Timberex pigmenterad golvolja var 23 timmar sedan. Jag lät den torka 10 timmar och körde slutpolering för ca 12 timmar sedan. Golvet känns mättat, halt och fint nu, utan att klibba eller lämna fläckar på vita strumpor. Arbetsplanen är att rolla på ett lager hårdvaxolja med korthårig mikrofiberroller.

Fråga 1 gäller främst hur jag ska tolka punkt 8 och 9 (se bild instruktionsblad). Är det verkligen nödvändigt att låta golvet vila 48 timmar? Eller är det rentav bättre att köra med hårdvax nu?
Fråga 2: Efter applicering av hårvaxoljan, ska man torka av med trasa eller bara att stryka ut ett tunt och jämnt lager?

Har någon erfarenhet från Timberex golvolja i komibination av Osmo hårdvaxolja?

#hårdvaxolja #osmo #osmo-hårdvaxolja #Timberex #fiskbensparkett #parkettslipning #parkettolja #golvolja #golvslipning #osmo3062 #3062
 
  • Ett tomt rum med mönstrat träparkettgolv och en värmeelement till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trämönstrat golv med olika längder och färger av parkettstavar, diagonalt perspektiv, inomhus, ingen synlig inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Burk med hårdvaxolja, märke Osmo, för trägolv och möbler. Ofarlig, vattenavvisande. Inomhusmiljö suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en burk med text på svenska, beskriver produkt för träbehandling, inomhustext upprepas överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktburk etikett med instruktioner för applicering och verktygsanvändning för inomhus träbehandling. 2,5 liter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Produktblad för "Timberex Coloured", instruktioner för underhåll, säkerhet och rengöring av träbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.