Hej

Har problem med ett parkettgolv som blivit blött och rest sig på några ställen. Undrar nu vad som är bäst för att få det att torka ut så att det blir plant igen...
Hade en "expert" här (med tanke på vissa andra uttalanden han gjorde så är jag inte helt övertygad om kompetensen) som sa att jag skulle "öppna allt och låta sol och korsdrag lösa det". Är det rätt metod eller fungerar stänga allt och sätta på AC:n lika bra eller bättre?
Hur mycket spelar luftfuktigheten ute in, finns det en gräns när naturlig vädring alltid är en dålig ide...
 
det går nog fortare om du ställer in en avfuktare
 
Oki, låter vettigt med (luft)avfuktare - tack.

Frågan om AC eller vädra är dock fortfarande relevant även om avfuktare används...
 
Kör du avfuktare bör du stänga allt så det inte kommer in fuktig luft. Har du avfuktning på AC kan du köra den.
 
BirgitS
Vinddrag är mycket bra när man ska torka ut något, det är inte utan anledning man sätter in stora fläktar när man har haft en vattenskada som gått in i väggar eller bjälklag. Tvätt ute torkar mycket snabbare när det blåser än när det är vindstilla även om det är en fuktigare dag.
 
Det gäller att ha torr luft också! Därför kan det vara effektivare att stänga till så länge du kan torka ut luften med en avfuktare.
 
T tegelfasad skrev:
Hej

Har problem med ett parkettgolv som blivit blött och rest sig på några ställen. Undrar nu vad som är bäst för att få det att torka ut så att det blir plant igen...
Hade en "expert" här (med tanke på vissa andra uttalanden han gjorde så är jag inte helt övertygad om kompetensen) som sa att jag skulle "öppna allt och låta sol och korsdrag lösa det". Är det rätt metod eller fungerar stänga allt och sätta på AC:n lika bra eller bättre?
Hur mycket spelar luftfuktigheten ute in, finns det en gräns när naturlig vädring alltid är en dålig ide...
Hur gick det med golvet? Gick det att rädda? Vår son lyckades svämma över badkaret så vatten rann ut i hallen där parketten nu buktar hit och dit...
 
Hade glömt bort denna tråd - eller kanske förträngt :)
Efter 7 veckor med omväxlande AC på avfuktning och vanligt korsdrag med rejäla sommartemperaturer (30+) så blev resultatet... ej synligt... dvs: nej lyckades inte få golvet ens i närheten av plant, vardagsrumssoffan balanserade fortfarande på en av "pucklarna".

Lösningen för oss blev att inhandla stenplattor och slänga ut trägolvet så att om det skulle komma ut vatten igen så blir inte konsekvenserna lika stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.