Vi bor i ett hus som är byggt 1975. Hela huset står på en betongplatta. I dags läget så är det plastmattor i hela huset (från 75), vi har iskalla golv! Vi har därför tänkt att lägga parkettgolv i hela huset (inte på toa o i tvättstugan ;) ). Vi har lästa att patonmatta kan vara till hjälp för att få varmare golv därför tänkte vi lägga det också under. Är det någon som har erfarenhet av att det hjälper?
Kan vi låta våra plastmattor ligga kvar under?

Finns det andra tips på att få varmare golv utan golvvärme?

Några andra tips?

Vi hade tänkt följa det som står på den här sidan:
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21201.aspx

Vet ni om någon säljer ännu billigare patonmatta?

Jätte tack på förhand!
 
Jag har precis lagt parkett i vårt vardagsrum. På betongplattan så lade jag:

1: Fiberduk
2: Platon
3: Foam
4: Parkett

Det är märkbar värmeskillnad mellan parkettgolvet och korkoplasten som ligger intill. Parketten är alltså behagligare... Hos oss så låg det en olimmad heltäckningsmatta innan, så det var betongrent när jag tog bort den. Jag har aldrig gjort något liknande innan men det var inte svårt och tog ca 6-7 timmar allt som allt för ca 30 kvadratmeter.

Jag ska lägga i resten av undervåningen snart och planerar att ta bort korkoplasten som ligger där nu. Limmad är den säkert, så det blir nog ett kul jobb att få bort limmet.
 
Ja vad bra, det låter som vi tänker likt men måste man ta bort plastmattan?
Huu, låter mindre kul. Vill inte... Har du hört ngt om varför man ska göra det? Heltäckningsmatta kan jag köpa men plastgolv?
När vi la klinker en bit in i hallen hyrde vi en mattborttagare för 200 kr över helgen. (en liten) Det gick väldigt smidigt ändå får jag säga (hos hyrman hyrde vi den). Kanske ett tips?
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Jag har platonmattan, inte bara för värmens skull, utan även för att eventuell fukt ska kunna ventileras ut (har inga problem med fukt nu, men vill inte få). Så därför så känns det mest naturligt att ta bort plasten, annars så ligger ju eventuell fukt mellan betongen och plastmattan (som får räknas som relativt tät trots alla skarvar). I worst case scenario med risk för stillaliggande fukt och därmed lukt & eventuell mögel. Så för mig känns det helt enkelt bäst att ha det helt rent under det nya golvet.

Att hyra en mattborttagare/stripper är nog ett väldigt bra tips!
 
Du har väl knappast nån nytta av platonmattan om Du lägger den ovanpå plastmattan? Platon är i första hand gjord för att ventilera bort fukten som stiger från betongplattan har jag fått lära mej och genom plastmattor kommer inte mycket fukt om ens nåt.
Jag la frigolitisolering ovanpå platonmattan (iofs med slingor för golvvärmen men den går att lägga där som bara isolering också) då får man både ventilationen och isoleringen. Ovanpå frigoliten kan man lägga parkett eller trägolv flytande förmodar jag för vi la laminatgolv så.
 
Jamen då kanske det är det man ska satsa på? Men att låta plastmattan ligga kvar? Är det ngt problem? Har googlat o läst en del om det och det verkar vara 50/50 som tycker låt den ligga kvar vs ta bort den. Grejen är att jag vill ha varmare golv än vad det är idag m plastmatta på betong.
 
Man rekommenderar från tillverkarna normalt sett att låta plastmattan vara kvar, dels som ett extra lager, dels för att den är otroligt jobbig att få bort. Hur det skulle komma fukt emellan nya golvet och plastmattan vet jag inte (för jag uppfattat det som att det är det Eled är orolig för?), det är väl underifrån den skulle komma och då skyddar ju plastmattan också, väl?

Vi har haft samma som ni, betongplatta med plastmattor eller linoleummattor. Vi har lagt tunn foam på plastmattan och sedan laminatgolv, Pergo med inbyggt foam, och bara av detta blir golven mycket varmare, särskilt i hallen där luftvärmepumpen blåser på hela golvet.
 
Ja men vad bra det låter! Smått ångestfylld av tanken att behöva riva bort alla plastmattor. Vi har diskuterat detta fram och tillbaka med fäder och vänner. Verkar som det faktiskt får ligga kvar. Dock funderar vi på att ha frigolit under som Jan Å tipsade om.
 
Har ni takhöjd till det så kan ni absolut ha frigolit också, vi kände att vi inte ville krympa mer än absolut nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.