Hej!

Jag har precis rivit ut tre lager av gamla plastmattor, lossnade rätt lätt från golvet bortsett från lim/mattan som låg närmast betongen. Golvet i sig är inte helt jämnt och vad jag läst så säger vissa att man bör man flytspackla andra säger att man bara ska lägga på plasten mellan parketten och betongen.

Vad tycker ni? Hur förlåtande är det med små ojämnheter? Kanske är det som så att tyget/limmet som ligger där nu jämnar ut ojämnheter redan?

Tips tas emot med stor tacksamhet :)
 
  • 100_0155.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0159.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 100_0157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en mattupptagare och "skala" bort det mesta av tjärpappen, ett jobb på 5 minuter. Efter det så ska det bara vara att rulla ut grålumppapp och på med parketten, förutsatt att det inte är några större ojämnheter som inte framgår av bilderna. De flesta som tillverkar parkett brukar rekommendera en höjdskillnad på max 3-4mm mellan "högsta toppen" och "djupaste dalen". Plast behövs inte om du inte bor på bottenvåning.

Vill du ha bort all tjärpapp så köp en tapetskrapa eller hyr nån maskin typ saneringsfräs, diamantslip, htc ,etc.
 
Tack för ditt svar! Jag ska ta och kontrollmäta på de punkter som är som mest ojämna. Är det för många och för mycket så kommer jag nog hyra någon maskin för att ta bort tjärpappen, annars blir det väl bara som du säger... På med lumppapp och sen parketten på det. Bor inte på bottenvåningen så skippar plasten =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.