Jag håller på att lägga parkettgolv, vit ask från Kährs och är nu framme vid en dörröppning och klurar på hur man får till rörelsefogarna. Jag tänkte mig att golvet inne i rummet går in en dryg centimeter under tröskeln (svart streck i bilden visar var jag tänkte såga av brädan) och sedan göra samma sak med golvet från hallen utanför (på bilden är det där masonitskivor på golvet).

Om jag gör så, hur håller jag tröskeln på plats? En smal bit parkett som skruvas/limmas mot undergolvet och sedan limma tröskeln mot denna parkettbit? I så fall kan både golvet inne i rummet och det i hallen utanför röra sig lite under tröskeln, men tröskeln sitter ändå där den ska?

Undergolvet består av spånskivor med golvvärme, två slangar går under dörröppningen, delvis ingjutna i flytspackel. Värmefördelningsplåtarna tejpade mot spånskivorna för att undevika skärskador på fötterna...

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstått rätt så menar du att du bara lägger in en utfllnad under tröskel och fäster tröskeln i denna med passning på båda sidor under. Det är rätt och helt ok bara det finns stöd under tröskeln och den når någon cm över på bägge sidor..
 
Ja, jag tänkte fylla ut mellanrummen mellan de två golven med en smal bit av samma golv som går hela tröskelns längd från karmsida till karmsida (nästan i alla fall).

Finns det andra bra sätt att lösa det hela på? Jag vill helst undvika att skruva, i alla synliga skruv eller skruv för nära mina golvvärmeslangar, men med mitt förslag blir det nog ändå 2-3 skruv för att hålla fast "utfyllnadsbiten" under tröskeln.
 
Redigerat:
Tröskeln ska ligga löst, karmen håller fast den
 
hantverkare1 skrev:
Tröskeln ska ligga löst, karmen håller fast den
Är du 100% på detta ! Mina trösklar har nämligen ett eget liv (golvvärme) hmm.
 
Tryck fast tröskeln med sättlim. Lätt som en plätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.