Hej.

Har köpt en 12 år gammal lägenhet, inte bottenvåning. Märke nu att det knarrade i parketten i anslutning till bland annat balkong, badrum samt vid dörrarna mellan vissa rum.

Det knarrade som värst i parketten precis intill badrummet. Så jag observerade golvet när jag belastade med foten och man ser att parketten sjunker ner några millimeter och bildar en glipa (ca 3mm) vid dörrkarmen som separerar parketten och klinkern i badrummet och även ut vid vägglisten vid väggen.

Det enda jag vet om golvet är att det är lackad ekparkett och 12 år gammal lgh. Vad kan det vara för golvkonstruktion i ett flerfamiljshus byggt för 12 år sedan? Eller, kan man ta reda på det på något enkelt sätt?

Parketten ser fin ut och det är originalparkett.

Vad kan det vara och är det allvarligt? Är det bara inconvenient att det knarrar och sjunker ner vid dessa områden eller måste jag åtgärda detta/anlita inspektör snarast?

Finns det simpla lösningar eller måste fackmän bryta upp hela vardagsrumsparketten?

Se 2 bifogade bilder på glipan som uppstår när jag belastar parketten med foten resp. obelastat. Knarret hörs dock inte på bilden...

All input uppskattas. Tack.
 
  • Glipa mellan lackad ekparkett och dörrkarmen visande tecken på rörelse eller sjunkning i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekparkettgolv med en synlig glipa vid dörrkarmen mot vitmålad vägg, tecken på rörelse eller defekt undergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns flera möjliga orsaker till svikten:

-golvet ligger för tight mot vägg vilket gör att det trycks upp när det är som störst (nu på sommaren), avvalta och se vad som händer till vintern. Åtgärd:lossa lister och feinsåga där så behövs för att skapa nödvändig distans.

-underlagspapp/foam är dåligt lagd vilket skapar ett ojämnt underlag. Svårare att åtgärda utan att lyfta upp golvet. Det man kan fuskgöra är att borra hål för att spruta in fogskum under där det sviktar. Sedan laga hålen.

-bjälklaget är inte plant. Ännu svårare att åtgärda. Se möjöig fuskåtgärd ovan.

Att det knarrar är en följd av rörelsen. Trä som glider mot trä skapar knarr.
 
  • Gilla
Murp
  • Laddar…
BirgitS
M Murp skrev:
Vad kan det vara för golvkonstruktion i ett flerfamiljshus byggt för 12 år sedan? Eller, kan man ta reda på det på något enkelt sätt?
Fråga styrelsen eller förvaltare, de borde veta hur det är konstruerat och styrelsen kan veta om det är ett vanligt problem.
 
  • Gilla
Murp
  • Laddar…
Om det är ett hus som är flera våningar högt har det sannolikt en betongstomme. Om du har betongväggar (hårda, tunga) så har du säkerligen ett betongbjälklag av någon sort. Det är inte helt ovanligt att golven behöver spacklas för att uppnå golvtillverkarens krav. Något man kanske har hoppat över.

Men kolla som sagt om golvet ligger för toght någonstans först.

Eller så lever du med det helt enkelt, det är inget som kommer bli ett större problem än vad det är.
 
  • Gilla
Murp
  • Laddar…
Det finns en konstruktion med sand under parketten och där man går mycket så trycks sanden undan, men det tar några år, typ 12. Enlig mig en vansinnig konstruktion.

Typ ut med parketten och sanden, fyll ut med något annat typ betong och ny parkett.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det finns en konstruktion med sand under parketten
Det har jag bara sett på äldre konstruktioner, typ 70-80-tal. Men kanske har det använts sand som avjämning även i modern tid?
 
Mina svärföräldrar har en lägenhet byggd 2005, dom har ett installationsgolv liknande det här, bäst är det nog som sagt att fråga någon som vet,
Installationsgolv under konstruktion med öppna utrymmen för ledningar och påbörjad trägolvbeläggning i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.