Hej

Håller på att total renovera ett hus som tidigare hade direktverkande el som uppvärmning.
Blir golvvärme i hela huset utan översta våningen där det blir vanliga vattenelement då golvet inte lämpade sig för golvvärme.
Ska senare lägga samma parkett i alla rum i huset och har därför tänkt att limma parketten överallt.
Elementen som är på övervångien är av typen som är förankrade i golvet då rörmokarfirman ansågs att förankring i väggen skulle kunna bli svårt då det handlar om en träpanelvägg.
Idag när jag var uppe i huset och kollade hur det gick för rörmokarna med installationen av värmesystem blev jag en aning förvånad när jag såg golvförabkringen till elementen.
Golvfäste för vattenelement med skruvar på ett trägolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har några tips på hur jag ska kunna läggs parkett över denna sockel på ett snyggt sätt? Skulle det gå att försöka sågs ut material från parkett plankan under för att kunna få plats med sockeln ? Har beställt ekparkett med 3-4 mm slitskikt.
 
Jag skulle inte godta detta. Inte heller antagandet att det måste vara golvstöd. Rörmokarna är inne på ett område som de inte behärskar.
 
Golvstödet kan jag köpa är inte så bra reglad panelvägg och man vill gärna inte att ett 2 m element ramlar ner. Men hur ska man lösa golvläggningen med så där stort golvstöd? Vad kan man göra kräva att golvstödet försänks i träplattan så större delen av stödet kommer i nivå med resten av golvet?
 
Radiatorer bör gå att demontera om så behövs. Med det sagt brukar golvstöd finnas i snygga utföranden som ställs PÅ det färdiga golvet. Vissa skruvas, andra står löst......ihop med en väggförankring. Kolla runt lite om du har några alternativ till dina raddar. Lösningen på bilden är inte helt lyckad ur flera perspektiv.
 
Med hjälp av en överhandsfräs kan du fräsa ur parkettens undersida så att den fula bottenplattan döljs, men jag tycker ändå att det är fel. Det går med säkerhet att ordna ett annat sätt att hänga upp radiatorerna som inte leder till samma problem.
 
N Nils82 skrev:
Radiatorer bör gå att demontera om så behövs. Med det sagt brukar golvstöd finnas i snygga utföranden som ställs PÅ det färdiga golvet. Vissa skruvas, andra står löst......ihop med en väggförankring. Kolla runt lite om du har några alternativ till dina raddar. Lösningen på bilden är inte helt lyckad ur flera perspektiv.
Tack för ditt svar! Ur vilka perspektiv tycker du dena lösningen är helt fel? ( behöver argument)
 
H Hybbe skrev:
Tack för ditt svar! Ur vilka perspektiv tycker du dena lösningen är helt fel? ( behöver argument)
1.Raddarna går inte att demontera på ett enkelt sätt.
2. Golvläggning blir svårare och beroende på golv även omöjligt utan bristande utseende och funktion. Röreslse i elementet pga tempskillnad bör beaktas om foten "byggs in".
3 Golvstående raddar är snyggt. Då bör foten inte byggas bort utan framhävas som en snygg detalj.
 
Jag instämmer helt med Nils82. Om det nödvändigtvis ska vara golvfästen för radiatorerna bör dessa stå ovanpå parketten och vara betydligt snyggare utförda än exemplet visar. Ha rätt skruvtyp och skruvdimension bland annat. Att golvet är fritt underlättar dock mycket. Det går alltid att vägghänga radiatorer. Till och med gamla gjutjärnsvarianter som verkligen är tunga.
 
Krilleman
Vad är det för radiator?
 
Känner inte igen modellen på golvkonsoll. Vilket fabrikat på radiator är det?
De som jag har sett av den typen ska man ställa ovanpå färdigt golv. Sedan medföljer en täckbricka som täcker skruvarna och skruvhålen.
 
Bremo heter tillverkaren av radiatorerna. Bir inte i Sverige så kanske är en tillverkare som inte finns på den svenskmarkaden. Börjar mer och mer tror och hoppas att detta är en provisorisk lösning även om jag inte blivit informerad om detta.
Tack för alla svar!
 
H Hybbe skrev:
Bremo heter tillverkaren av radiatorerna. Bir inte i Sverige så kanske är en tillverkare som inte finns på den svenskmarkaden. Börjar mer och mer tror och hoppas att detta är en provisorisk lösning även om jag inte blivit informerad om detta.
Tack för alla svar!
Ok, från Schweiz verkar det som. Kollade på deras sida, men hittade inte exakt likadana golvstöd. Men till andra golvkonsoller fanns "fussabdeckung" i form av en delad täckplatta som man sätter dit efteråt.
Jag skulle vilja ha lagt golvet innan radiatorna monterades. Det går nog iofs att lyfta fötterna om man pallar under något provisoriskt vid golvläggningen.
 
  • Gilla
Hybbe
  • Laddar…
En update om någon är intresserad partade med hantverkarna idag och monteringen var provisorisk dock så är det stödet på bilden som är vad som passar denna model av radiator. Hantverkaren säger att de brukar montera stödet i undegolvet och sedan monteras parkett parkett runt stödet och detta täcks med någon form av täck platta. Detta ska enligt hantverkaren ge ett bra och snyggt resultat. Vi får se när det blir tid att lägga golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.