Hej!

Jag ska byta ut parkett i ett vardagsrum eftersom den är skadad och svajar när man går på den.

Jag vet att golvet är ojämt (betonggolv i en 50-tals lägenhet)

Hur gör jag för att få en jämn yta och ett bra underlag för den nya parketten? Det blir limfritt parkettgolv från Byggmax.

Tacksam för tips!

 
Flytspackla eländet....Eller lägg i sand men nej...förlåt

flytspackla
 
tack för tipset!

Flytspackla *jobbigt*

Någon som vet hus jag beräknar mängden flytspackel till 20 kvm betonggolv?

Det är ju svårt att veta hur stora "svackor" det är i betongen.

Mvh
Daniel
 
ta ett medelmått i rummet och snacka med bygghandlarn. köp sen några säckar extra som du naturligtvis ska få lämna tillbaka om du inte behöver dem.
 
krävs då 5 mm/m vilket blir 5-8 l/kvadrat 1 säck blir ca 6-8 liter... För ett normalt vardagsrum med säg 30 säck... Men jag tror det rör sig om mindre...Om det inte är ett grovgjutet golv. Men är det ett övergjutet bjälklag är det närmare 5 mm än 10...
 
tack för informationen, jag har hört att det finns spackelpumpar som pumpar ut spacklet på ett smidigt sätt. Det bör ju förutsätta någon sorts blandare.

Jag är inte så pigg på iden att blanda 30 hinkar inomhus i en murarhink eller större plasttunna men blir nog tvungen att göra det om det inte finns företag som gör detta för en rimlig penning (med hjälp av maskin)?

 
Pump det finns små pumpar att hyra.. Kolla med maxit och få ett prisförslag...Jag gissar på att 30 kvadrat går på säg 5000 spänn typ...Om det inte ser ut som Ålandshav en Oktobernatt vill säga
 
hej man brukar räkna åtgång på följande vis... 17kg/cm/kvm
det finns firmor med spackel pumpar, jobbar på en :)
men det blir bra mycket dyrare än att spackla själv... (om det inte rör sig om ton)
 
K
zankan: Man får inga priser av maxit om man inte är kund hos dem och de varken säljer eller hyr ut maskiner direkt till privatpersoner.
 
Våra bekanta har tagit sig an att renovera sitt hus och min fru frågade dem varför de lade skumlakan under laminatgolvet. - Det är för att jämna ut underlaget, fick hon till svar. :D
 
Hej

Jag har några frågor i denna gamla tråd utifall att någon kan hjälpa till!
Skall lägga parkett på ett betongbjälklag. Vill helst lägga stavparkett.
Jobbet skall ske i ungefär till maj.
Betongen är, gjuten för 10 år sedan (med boyta under). Har stått torrt sedan dess. Golvärmen åket på i vintras. Golvet slipades ganska plant efter gjutning. Det diffar under 1 cm som mest över hela golvet (ca 5*8 meter) (kollade av det när jag vattnade innan överbyggnaden kom på.

Behöver jag flytspackla?
Gäller samma lim som föreslås i tråden?
Hur länge behöver man vänta mellan ev flytspackling och läggning (det lär suga bra på ett så torrt golv)?
Rekommendation var att handla golvet?
Hur länge behöver det stå innan läggning?
Hur tjocka stavar bör jag ha?

Är påtagligt händig men har aldrig lagt stavparkett (men väl vanliga golv).
Är det något jag bör klara själv?
Har Festo sänksåg mm.

Tacksam för svar

Mvh

Peter
 
K
Jag tänker svara på några av dina frågor:

Behöver jag flytspackla?
Ja, det tycker jag absolut med tanke på den stora diffen.

Gäller samma lim som föreslås i tråden?
Kolla med limtillverkaren vad de rekommenderar till just ditt golv och underlag.

Hur länge behöver det stå innan läggning?
Beror på tillverkare och spackel. Se till att välja rätt spackel för ändamålet och utgå därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.