Jag ska hjälpa ett par närstående att lägga parkettgolv. Försökte kika lite på underlaget innan arbetet ska göras. Underlaget är betongplatta, men den ser ut att vara knottrig. Ingenting är gjort med golvet sedan huset byggdes tidigt 70-tal.
Funderar på underlaget pga knottrorna, om det kan skada det nya underlägget.
Om så är fallet: Vad rekommenderas att göra? Slipa, flytspackla, extra underlägg?
 
Hur knottrigt? Är det ens rakt om man lägger ut en rätskiva? Låter som en flytspackling kan va på sin plats.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur knottrigt? Är det ens rakt om man lägger ut en rätskiva? Låter som en flytspackling kan va på sin plats.
Jag vet tyvärr inte hur det ser ut på det stora hela eftersom golvet inte kan rivas upp förrän tätt inpå läggningen. Men av det vi kunde se: typ som en strukturtapet.
 
BirgitS
Vad är det för sorts golv idag?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för sorts golv idag?
Det parkettgolv som lades när huset byggdes, rejäla doningar med cirka 18 mm mellan- och bottenskikt. Som underlag en tunn plastfilm, modell tunn sopsäck.
 
BirgitS
Då kanske en masonitskiva eller liknande som underlag kan passa för att få upp golvytan till samma nivå som idag så det inte blir konstigt med trösklar och dörrfoder, förutom den plastfolie och foam som golvtillverkaren tycker att det ska vara.
 
Om nuvarande parkett ligger direkt på golvet lär det ju inte vara så ojämnt. En lite tjockare underlagsfoam likt denna tar ju ut minde ojämnheter. Masonit eller liknande funkar som sagt om man behöver bygga lite mer höjd.

https://www.byggmax.se/underlagsskiva
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi behöver inte bygga höjd, tvärt om, det är en nivåskillnad nu från angränsande rum.

Jag funderar bara på vad det skulle medföra om betongknottrorna (som självfallet är rätt vassa i jämförelse med en strukturtapet) perforerar underlägget.
 
BirgitS
Hur mycket vill ni att golvet ska sänkas?
Det finns 3 mm tjock masonit.

Foam är till för att ta upp små ojämnheter och de brukar bli rätt platta där man går med åren. Men om plasten som ligger där nu har klarat sig från att bli perforerad så ska väl även ny plast klara det.
 
Så är det ju, men det är ingenting vi vet förrän vi har rivit upp golvet. Och jag vill vara förberedd för eventuellt extraarbete eftersom jobbet behöver bli klart på en viss, avsatt tid.
 
BirgitS
Det blir ju lite dyrt att ladda upp med spackel eller masonit om det sen visar sig att det inte behövs.

Går det inte att ta upp lite av golvet i förväg för att kolla?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju lite dyrt att ladda upp med spackel eller masonit om det sen visar sig att det inte behövs.

Går det inte att ta upp lite av golvet i förväg för att kolla?
Precis så.
Nja, det är ett fullmöblerat vardagsrum. Golvrivningen kommer att kunna ske först nära inpå läggningen.
 
Jag har inte googlat om detta, men är dubbel foam/underlägg ett big no, no? Jag tänkte om det riskerar att kapsla in fukt på något sätt.
 
BirgitS
Dubbla foam gör att det blir för mjukt, dvs. golvet sviktar, och kanske det ökar risken för att brädorna går isär. Däremot kan man kombinera foam med hårda underlag som masonit och lumppapp.
 
  • Gilla
Carb120
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Dubbla foam gör att det blir för mjukt, dvs. golvet sviktar, och kanske det ökar risken för att brädorna går isär. Däremot kan man kombinera foam med hårda underlag som masonit och lumppapp.
Då kanske lumppapp kan var den smidigaste lösningen tillsammans underlägg om det verkar behövas när vi har rivit upp golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.