Hej på er! Har ett större rum på övervåningen som det ligger en korthårig heltäckningsmatta på. Rummet ska delas in i två rum och det ska in ett parkett. Min känsla är att mattan fyller samma funktion som plasten man lägger mellan parketten och golvskivorna.

Ska jag låter mattan ligga kvar? Som en fome.
Eller skicka den till fjärvärmevärket, och köpa på mig fome?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

För mig låter en heltäckningsmatta som betydligt mjukare, dvs. kan tryckas ner mer, än en foam.

Sen måste du väl i alla fall ta bort heltäckningsmattan på i alla fall en bit för att få upp väggen.
 
K
Lär ju ta bort heltäckningsmattan. Den har knappast samma egenskaper som lumppapp eller underlagsfoam. Risken för sviktande golv och ojämnheter i parketten måste vara enormt överhängande om du låter den ligga kvar. Ser inte heller riktigt fördelen med att låta den ligga kvar? Lathet för att slippa jobba eller snålhet för att slippa betala en liten summa i sammanhanget för att göra jobbet på rätt sätt?
 
K kniv skrev:
Lär ju ta bort heltäckningsmattan. Den har knappast samma egenskaper som lumppapp eller underlagsfoam. Risken för sviktande golv och ojämnheter i parketten måste vara enormt överhängande om du låter den ligga kvar. Ser inte heller riktigt fördelen med att låta den ligga kvar? Lathet för att slippa jobba eller snålhet för att slippa betala en liten summa i sammanhanget för att göra jobbet på rätt sätt?
Mattan är borta nu, mest av hygieniska skäl. Kommer lägga en fome. Dock har jag upptäckt ett droppande ljud vid varmvattenledningen när man spolar varmvatten från toaletten i rummet brevid. Så det bör kokas närmare på, har rådfrågar en kompis som är rörmokare som påstår att kopparrören låter så när de expanderar igenom golvåsen. Vattenskada eller ej så är ljudet irriterande och måste åtgärdas. Funderar på att rikta golvet med då jag la ut en bräda som inte låg rakt. Men det var marginellt. Vet inte om det är överilat då det stora rummet kommer att bli en hall och två sovrum. Tänker att man inte kommer märka av att det inte är hundra rakt när det är mindre rum?
 
BirgitS
När du lägger in parkettgolv så måste underlaget uppfylla kraven på planhet som finns i parkettens läggningsinstruktion, brukar vara typ max x antal mm på kort avstånd och max y antal mm på långt avstånd. Små höjdskillnader kan utjämnas med ett eller några få lager lumppapp som är 1 mm tjock.
 
  • Gilla
Arnesen
  • Laddar…
Tusen tack! Det går alltså att bygga upp lite med papp på vissa ställen
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.