Hej!

VI har rivit lite gamla plastmattor och laminat i en villa från 1965 och lägga parkett på betongen. Betonggolv med källarvåning under. Jag har några frågor kring detta:

- Hur ojämnt kan golvet vara? Det är lite vågigt - men stämmer max 3mm höjdskillnader?

- Finns det någon poäng att lägga platonmatta när det är uppvärmd källare i våningen under? Eller räcker det med foam direkt på betongen? Blir det bättre/varmare/mjukare eller annat av platon + foam?

tack!
 
Så här skriver Tarkett i en läggningsanvisning:
"max buktighet 3 mm på 2 meters mätlängd,2 mm på 1 meters mätlängd, och 1,2 mm på 0,25 meters mätlängd"

https://media.tarkett-image.com/doc...ett_Installation_Tarkett_Tragolv_flytande.pdf

Jag hävdar att denna anvisning är både ofullständig och felaktig. Det är en tvådimensionell spec på en tredimensionell värld, kanske finns det mer detaljer i något annat dokument som jag inte har hittat? Underlaget kan vara buktig åt olika håll i olika områden och riktningar, detta beskrivs inte i den bristfälliga anvisningen. 3 mm sänkor eller toppar på 2 meter längd kommer att ge ett gungigt golv som man alltid kommer att reta sig på.

De har samma anvisning för golv som är från 8,5 mm till 22 mm tjocka. Dessa beter sig ganska olika. Korksmulepapp eller foam under golvet förbättrar förmågan att ta upp ojämnheter men dess effekt på slutresultatet med ett ojämnt underlag är svårbedömd innan golvet är lagt.

Den enda säkra lösningen är att skaffa ett par olika långa rätskivor som passar rummets storlek och spackla underlaget tills det är helt plant.
 
Hej,

Tack för svar. Är nog beredd att hålla med om att jämna underlaget är bäst. Det verkar vara gropigt om 1-10mm på flera ställen.

Är det enklast för en amatör att handspackla ut det eller försöka flyta det? Står 5+mm på många spackel vad jag se. Kan man oftast lägga det tunnare ändå?

Kommer nog lägga en låg platonmatta och foam över innan parketten. Så gissar på att det tar upp lite ojämnheter.
 
BirgitS
M Makoz skrev:
Är det enklast för en amatör att handspackla ut det eller försöka flyta det?
Handspackla skulle jag tro, det finns en del trådar om folk som har försökt flyta och det har blivit ojämnt på något annat sätt i stället.
 
Handspackla är enklare och billigare. Det går åt mycket mer spackel vid flytspackling. Jag har aldrig flytspacklat och har aldrig haft något behov av det men det finns som sagt många trådar om folk som har misslyckats med flytspackling. Jag har handlat flera golv från ett litet företag som jobbade med att sälja material till hempulare men även lägga golv. Det företaget flytspacklar aldrig utan löser allt med handspackling.

Vad är det för platonmatta du ska lägga? Jag har aldrig hört talas om något annat än foam och korksmulepapp under trägolv. Länka gärna!
 
Det vara låter enklare med flytande (självutjämnande) produkten är handspackla :)
men jag har aldrig gjort något av dem.

Någon specifik produkt du använt eller är det bara ett trögare blandat flytspackel?

Nedan Platonmatta tänkte jag på:
https://www.k-rauta.se/produkt/plat...HzKDBJZJdLSSHt65pcHwlW28YOdJMtQhoC27MQAvD_BwE

Men det kanske är lite överdriven lösning när det gäller ett betonggolv med källarvåning under. Någon typ av diffusionsspärr bör man väl dock ha?
 
Den Platonmattan kände jag inte till. Det duger nog bra med bara foam.

Jag brukar använda Finjas olika produkter mest för att de brukar ha bra priser och fungera bra men det går säkert lika bra med alla andra fabrikat. Priserna kan skilja en hel del dock.

https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/450-dr-handspackel
 
BirgitS
M Makoz skrev:
Men det kanske är lite överdriven lösning när det gäller ett betonggolv med källarvåning under. Någon typ av diffusionsspärr bör man väl dock ha?
Jag har bara hört om platonmatta på oisolerade betongplattor direkt mot mark, dvs. när det är risk för att betongplattan är blöt periodvis.

Det finns foam med inbyggd plastfolie och golvtillverkarna brukar rekommendera sån över golvvärme eller viss risk för fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.