Hej, jag ska lägga in parkett i vår gillestuga (sista rummet, äntligen ser man ett slut på renoveringen. Sen är det väl bara att börja om :)).

Eftersom gillestugan ligger i suterrängplanet, är det betongplatta undertill. Inga problem, jag har lagt samma i två andra rum och börjat med en duk underst, platonmatta (duken för att inte platonen ska 'klappra'), foam samt parkett.

Min fundering nu gäller kring eventuella gropar. Missförstå mig rätt, för golvet ser väldigt fint ut. Det är jätteslätt och bra, och hade dugt för golv som det är. Men, det tyckte jag med det andra rummet också tills jag hade lagt golvet (bara 10m^2) och insåg att golvet sviktade ner på ett par ställen, mer än tillåtligt. Efter upptag och kontroll visade det sig att det finns liksom några "gropar" i plattan, kanske ½-1m^2 på några ställen där höjdskillnaden i lägsta delen var 13-15mm mot höjden annars.

Den gången löste jag det genom att lägga på ett antal foam-bitar på betongen först, för att liksom fylla ut gropen. Det var helg och det skulle f-n i mig bli klart och allt det där ni vet ;)

Men denna gången hade jag tänkt att göra det ordentligt och flytspackla om det behövs (obs! jag har inte kollat gillestugans golv ännu men misstänker att det säkert finns en och annan grop, rummet är 20m^2). Men så har jag läst om att det är svårt att flytspackla själv och få det jämnt och bra, så jag börjar dra öronen åt mig.

När jag var i färgaffären igår så hörde jag mig för om golvspackel, tänkte att detta måste ju vara enklare. Samma princip som foamen, men med spackel och det har man ju hanterat. Men killen tyckte att vadå, gropar fyller man väl ut med foam i lager på lager tills man är i nivå.

Vad tycker ni, vad är korrekt sätt att se till att man hanterar dessa "gropar" när man lägger parkettgolv.

Tacksam för råd
 
golvspackel funkar utmärkt. gjorde samma sak i köket och det blev riktigt bra. Använde en alu "bräda" för att riva av överskottet och dessutom kan man finjustera med en bredspackel eller liknande precis innan spacklet blir helt fast (det blir ju lite taggar och sånt när man drar men brädan)
 
Eller så kör du en tunn flytspackling över hela golvet med ett riktigt lättflytande spackel typ Ardex K14. Det går nästan inte att misslyckas om man inte använder alldeles för lite spackel och försöker hälla ut det ungefär där det ska vara.
 
Golvspackel får det nog bli. Skönt att få bekräftat att det borde funka.

Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.