L
Hej
Har ett enplanshus där golven ligger direkt på betongplattan. I köket la jag ett parkettgolv direkt på ett tidigare laminatgolv. I vardagsrummet har de lagt parkett på heltäckningsmattan så jag vill nu riva upp detta och lägga nytt. Min fråga är hur ni rekommenderar att jag gör. Jag vill få det på samma nivå som köket dvs något under parketten på ca 10mm. Vill även ha något under som hjälper till att isolera.

Tacksam för lösningar.
 
Jag har ett fyra år gammalt hus med Kährs bokparkett i hela huset.
Under parketten ligger 12 mm asfaboard ovanpå betongplattan.
Ingen golvvärme.

Det har funkat fint.
Asfaboarden är ju rätt "porös" och jämnar nog ut ojämnheter i betongen bra.
 
L
Tack för tipset. Hur gjorde du med fuktspärr och skydd mellan asfaboarden och ditt golv?
 
Luktar det inte om asfaborden??
 
Lewdis skrev:
Tack för tipset. Hur gjorde du med fuktspärr och skydd mellan asfaboarden och ditt golv?

Vet inte riktigt, det var byggfiman som föreslog och gjorde detta.

Rättelse:
Tjock plastfolie = Ångspärr direkt på betongen under asfaboarden överallt.
Klick-parketten ligger direkt på asfaboarden.

Vad vet jag om för- och nackdelar? Men jag ser inga fel faktiskt.
Det jämnar ju ut betongen lite, dessutom bidrar det till värmeisoleringen nedåt.
Dessutom isolerar det mot stegljud och gör golvet behagligt "mjukt" att gå på :)
 
Redigerat:
elmont skrev:
Luktar det inte om asfaborden??
Nej inte det minsta.
Det är rena alpluften här.

Du är välkommen att komma hit och sniffa om du inte tror mig :)


(När jag vid sällsynta tillfällen åker till Göteborg och besöker mina gamla kontor är det svårt att stå ut pga den dåliga luften. Trots att det är ganska nyrenoverat, har komfortkyla och allt annat som hör till)
 
På mitt 35 år g:a hus kan det lukta lite "tjära" av asfaborden (användes innan vindpappen kom) om man kommer riktigt nära och det är lika varmt som nu.
 
elmont skrev:
På mitt 35 år g:a hus kan det lukta lite "tjära" av asfaborden (användes innan vindpappen kom) om man kommer riktigt nära och det är lika varmt som nu.
Nej, definitivt ingen tjärdoft här!
 
K
Lite gammal tråd, men behövs verkligen ångspärr mot betogen om man inte har golvvärme? Är det inte bättre att lite fukt kan vandra genom asafboarden som ändå ska vara relativt ånggenomaläpplig. Med 30 cm isolering under plattan lär den ju hålla samma temp som rumsluften trots att den ligger under 12 mm isolering
 
man skulle tycka att det inte skulle behövas när det inte finns någon värme. men mycket sker "att vara på den säkrasidan"

har ett rum som jag ska testa lägga utan. men lägger frigolit100mm och hård stenullskivor 100mm. bara för skojs skulle när det är källare under rummet.
 
HogeN HogeN skrev:
har ett rum som jag ska testa lägga utan
Om det är ett någorlunda nybyggt hus, med isolering under betongplattan, så ligger det ändå troligen plastfolie mellan två av cellplastskikten.
Har för mig att man "alltid" gör så för att förhindra ev radongas att ta sig in i huset från marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.