Y
Renoveringen börjar bli klar, det återstår att välja golv till två sovrum men att hålla på att tänka nutid och framtid vad rummen kan komma användas till, den orken börjar ta slut.

Tanken var att lägga spånskivor för höja golven för att sedan ha plastmattor passande till tapeterna och ljuset som släpps in.

Gillar plastmattor, stort utval, mjuka, varma & lätt städade..

Men parkett vore ändå en enkel och snabb lösning. Nöd lösning.
-kommer jag ångra det sen måntro?

Idag ska rummen funka som bokrum och kontor, i framtiden kanske som barnrum...

Skeptisk redan nu på att vi la parkett i halva huset (vardag och kök)... kalla hårda golv som säkert blir till problem sen...


Kanske nya heltäckningsmattor vore något. Lite rädd hur det ska gå ihop med husdjur dock..

bah, allt detta planerande.. :(
 
Det är uppenbart en smaksak. Jag kan komma på precis ett ställe där jag hellre vill ha plastmatta än parkett, och det är badrummet. Lättstädad måste väl även parketten vara. Urvalet är kanske mindre, men gillar man utseendet av trägolv är det ett mindre problem. Mjuk och varm är inte parkett så om det är viktigt för dig är det kanske bättre med plastmatta.

Erik
 
Jag tycker min oljade parkett är både varm och mjuk.
 
Jag röstar för parkett, vackert, åldras med charm.

Just om rummet blir barnrum senare så kanske plast vore lite bättre, med hackande av leksaker i golvet osv. men då får man väl slipa golvet eller tom lägga om det när barnen passerat den åldern, dvs det är ett "problem" som ligger sissådär 15 år frammåt i tiden. Din plastmatta är nästan garanterat dags att byta ungefär då också.
 
Om du upplever parkett som kall och hård så undrar jag om du har blandat ihop parkett med laminatgolv?
Laminatgolv upplever jag också som väldigt hårda, kalla och tråkiga, medans ett härligt trägolv inte alls får samma kalla känsla.
 
Y
Ne det är allt riktigt ekparkett från parador som vi la...

Men jag vet inte, bollade lite med tanken att ta parkett och sen vid behov lägga plast eller heltäckningsmatta ovanpå den... Fast så tänker jag på att det är hopplöst att ha kontorstolen på parkett, sen har djur ont av gå på så hårt.. mummel.. synd det blir så mycket merjobb med extra spån och matta bara..
 
kan inte riktigt se hur det blir extrajobb av att lägga plastmatta istf. parkett?
 
Y
Hubbe2 skrev:
kan inte riktigt se hur det blir extrajobb av att lägga plastmatta istf. parkett?
det extra spongolvet för kompensera höjden.
 
Om golvet är tomt så tar det väl inte mer än en timme att kasta på lite spånskivor?

Självklart är det du som bestämmer hur du vill göra, men jag tyckte det lät vansinnigt så som jag uppfattade ditt resonemang tidigare i tråden, att först lägga parkett för att sen täcka med matta?
Du kan ju välja på att:
höja med ett lager spån och sen en plastmatta, eller lägga parkett
Jag hade valt parkett alla dagar i veckan, plastgolv är fula och ser fattigt ut.
 
Lägg en matta av nått slag, heltäckning finns det mycke nytt och snyggt ( läs dyrt) dom är jävligt bra om man har astma eller liknande. Annars är plast ett bra alternativ, om ni sen ångrar er så kan ni lägga på ett tunt trägolv i framtiden (7 mm) om det funkar med bygghöjden.

Parkett i barnrum är inget jag rekomenderar tog ca 1 månad innan vårat såg använt ut.

Dom tunna är dessutom mer slitstarka än dom tjocka
 
För att dom tunna är en plastfilm limmad på pressad papp....
 
Hubbe: om det är laminat du syftar på så stämmer det. Däremot finns det trä med samma uppbyggnad, fast det är just trä
 
Varför är den då mer slitstark?
 
Det är tunn faner som sedan är lackad med uv härdad lack . Trä är den mjukaste delen av golvet så mer trä = mer märken. Sen har dom olika träslagen olika hårdhet och alla rekomenderas inte på värmegolv.
Finns ex på tarkett.se viva heter deras variant. Uppbyggnaden finns beskriven där samt för/nackdelar

OBS det är INTE OMSLIPNINGSBART.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.