Hej,

Har inlett en diskussion med en golvleverantör. Vi la för ett par månader sedan in ett parkettgolv av Valnöt, och noterade nyligen att golvet ganska dramatiskt ändrat färg karaktär. Helt uppenbart är detta där en matta täckt golvet.

Vi anser att färgskiftningen är helt oacceptabel, och att vi inte fått info (vare sig skriftligt eller muntligt) att golvet är extra känsligt för sol.

Jag bifogar bild till inlägget, och är nyfiken - har ni sett något liknande? Jag yrkar på nytt golv från leverantören, får se hur långt jag kommer. Om de inte är tillmötesgående får de en riktigt irriterad kund - och då kommer jag garanterat att posta både tillverkare, golvprodukt, och leverantör... :)

Tack på förhand!
 
  • IMG_0616_sm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Västerhaninge 17 skrev:
Ser ju inte så kul ut men kolla den här länken
Färgförändring
Tack för länken!
Dock känns det inte riktigt aktuell i vårt fall. Från texten på sidan:
Provkartorna visar de färgnyanser som olika träslag kommer att få efter att ha utsatts för normalt solljus under 2–3 år.
Nu är det förvisso så att vi har ganska mycket solinstrålning (funkiskåk med stora fönster), men jag tycker ändå vår förändring är extrem.

Eller har jag fel? :)
 
Nytt golv av samma sort och i samma rum med samma solinstrålning kommer också att ändra färg med tiden. Ändringen sker rätt snabbt i början ( beroende på ljusstyrka) och stabiliseras till slut. Täck inte den mörka delen så hinner den ifat den ljusa och skillnaden blir inte så skarp längre ....och förhopningsvis försvinner?
Tror inte att du kan få ett nytt golv bara för att trä upför sej som den brukar.
Endast laminatgolv typ pergo belagd med träimitation ändrar inte färgen.
gaia
 
Problemet är inte att golvet långsamt ändrar karaktär med tiden. Som fotot illustrerar har det radikalt ändrat karaktär - och det har gått fort. Jag tycker förändringen är långt mer dramatisk än man med fog kan förvänta sig.

Dessutom - och detta är det största problemet - så fick vi ingen information om att valnöt kunde ändra färg så pass dramatiskt. I den mån träet verkligen ska bete sig på detta sätt så borde potentiella kunder informeras om detta. Hur ska jag annars kunna välja ett trägolv, då golven som visas i butik är golv som inte existerar i verkligheten?
 
foxis skrev:
Dessutom - och detta är det största problemet - så fick vi ingen information om att valnöt kunde ändra färg så pass dramatiskt. I den mån träet verkligen ska bete sig på detta sätt så borde potentiella kunder informeras om detta. Hur ska jag annars kunna välja ett trägolv, då golven som visas i butik är golv som inte existerar i verkligheten?
I dom flesta golvbutiker visas oftast golvbitar som har redan legat frame ett tag och genomgått färgomvandlingen och det är det slutliga färgen man tittar på när man väljer.
Undrade du aldrig varför golvet var mörkare än den du har sett i butiken?
Eller fick du aldrig chans att se en utställningsexemplar?

Vi har slipat och lackat ett gammalt ekgolv och fick veta att man får vänta med att lägga mattor i minst en månad tills färgen stabiliseras så det verkar att den första tiden är mer avgörande än du tror. Att det kan ta upp till 2 år tills färgen är stabil är en annan femma...
Du kan ju be säljaren att jämföra ditt golv med den prov du valde efter och då kan det kanske leda till ett uppgörelse beroende på vilket del av ditt golv liknar mest det provex du har sett i butiken.
gaia
 
Hej!

Hur slutade detta? PM:a mig gärna, har råkat ut för liknande.

Tack!

D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.