Jag ska göra om på nedre planet. Riva 2 väggar, sätta upp 2 väggar och lägga nytt golv överallt. Frågan är vilken ordning man ska det i. Givetvis riva väggar först, men sen skulle jag ju jag föredra om jag kunde lägga den nya parketten på hela ytan och sen sätta upp väggarna.
Känner till att man bör ha flytande golv för att inte få sprickor eller pucklar, men undrar hur stor betydelse det har i mitt fall då jag avser att inte ha några trösklar, så golvet kommer sitta ihop som ett. Se bilderna så förstår ni mig nog bättre.

Som jag ser så har jag 2 alternativ med olika fördelar.

1. Först bygga väggarna och sen lägga ny parkett runt väggarna. Golvet kommer då ligga så löst som möjligt. Det blir en del att mäta och såga vid karmar och hörn. Vill man riva någon vägg i framtiden måste golvet snyggas till på något sätt.

2. Först lägga golvet över hela ytan och sen sätta upp väggarna. Golvet kommer då sitta fast ungefär i mitten av rummet och tvärs på mitten av den mitten... äh! se bild helt enkelt.
Fördelen är att man kan ta bort väggarna i framtiden, om man vill ha ett stort rum. (Förutsatt att man inte förstört golvet med för stora skruvhål. Har sett två andra trådar som tagit upp det problemet.)
Det är stadig betong både under och över, så inga problem om man skulle sätta reglar i spänn eller liknande.

Hur tycker ni att jag ska göra?
 
  • kgolv_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kgolv_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort är rummet då? Så som jag ser det så kan man inte lägga ett så stort parkettgolv helt i vilket fall, är det nåt klickparkettgolv eller? Förmodligen så kommer det att gå isär någonstans när det försöker röra sig, och röra sig kommer det att göra och behöver göra.
Jag skulle bygga runt väggar iallafall.

Mvh Peder
 
B
väggar först.
 
Ja det är klickparkett. På den stora ytan till höger på bilden ligger idag 3-stavig ekparkett som legat sen 76 då huset byggdes. Tror inte på att rummet skulle vara för stort. Mått har du f.ö. på bilen.

Kan man inte bygga väggar som inte låser golvet då?
 
B
va menar du låser golvet??
du ska ej bygga väggar på klickgolv tycker jag.
 
Om jag inte minns fel så skall man räkna med en rörelse på 1mm per meter för parkett. Handlar alltså om 10mm rörelse i ditt golv. Det känns som att det skulle behövas rörelseskarvar på längden.
Om det hade varit kortare sträckor hade jag lagt golvet och sen reglat med plåtregel med filt på, och borrat stora hål i parketten för skruven ned i plattan. Då kan golvet röra sig under väggarna.
 
byggare henke, du har kanske någon teori bakom din åsikt. Att bara tycka något känns lite svagt som argument... tycker jag.

Larsa, 1mm per meter har jag också hört, och räknat på, men en rörelseskarv för 10 meter borde inte behövas. Jämför då med det trägolv de la på jobbet för drygt ett år sen där de la en rörelseskarv efter ca 12m.

Bilden visar hur det ser ut idag och har sett ut i 25 år. Då byggdes väggen direkt på golvet, och flera grannar (radhus) har tagit bort väggen för att få ett större vardagsrum. Hur normerna såg ut 1976 har jag ingen koll på, men något kunde man nog då med.

Om ingen kommer med ett bättre argument så kommer jag nog trotsa era förslag och lägga golvet innan jag fäller upp väggarna. Möjligheten att kunna ta bort väggen i framtiden med ett oskadat golv väger en del.
Läste i en annan tråd att furugolv bör fixeras vid en sida för att få kontroll på hur det flyter, borde bli ungefär samma sak här, fast åt två håll.
Det är några veckor, kanske månader kvar innan det ska ske. Får se om läget förändrats tills dess.
 
  • kgolv_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
va gör du när trycket från väggen trycker isär skarvarna på klickgolvet?
du måste tänka lite först limmat parkett golv är bättre än klickgolv.
men du gör precis som du vill
 
Hur långt man kan lägga utan rörelsefog varierar från golv till golv, det borde framgå av anvisningarna som följer med golvet. Jag har fått uppgiften att max är 12 m men att det inte gäller alla golv utan bara dom "bästa" så kolla det innan Du lägger.
 
B
stämmer Jan-Å kan va olika rörelsefog beroende på golv
 
En teoretisk möjlighet är att limma bottenregeln på väggen i parketten så kan väggen vid behov röra sig med väggen ngn mm utan att det borde påverka ngt.
Svårt att säga utan att veta alla förutsättningar men så skulle nog jag gjort om det finns en tanke om ev rivning av vägg i framtiden.
 
Har granskat instruktionen noggrant nu, och max längd/bredd på rummet är 8m i bredd och 20m i brädans längdriktning. Jag tolkar de måtten som att brädan sväller/krymper mest på bredden.
Länk till instruktion: http://www.barlinek.se/instruktion.pdf

byggare henke, menar du att golvet kläms fast av väggens tyngd och skarvar träder fram när luftfuktigheten sjunker och brädorna krymper?
Om det är så har jag en ide om att låta golvet flyta runt en fast punkt, men det kan vara så att den fungerar bättre i teorin än i praktiken.

Det kan vara så att det inte är ett alternativ att bygga väggarna på golvet, men jag vill förstå varför då. Det ligger i min natur helt enkelt.
 
Jag tolkar instruktionen likadant som Du, 20 m på längden ska man kunna lägga enl. instruktionen vilket är 8 m längre än vad "alla" sagt hittills och Du har ju max 10 m så det borde ju fungera. Eftersom det bara behövs 15 mm rörelsefog enl samma instruktion är ju Larsa:s idé inte så dum, med en plåtregel i botten som skruvas i 30 mm hål så att golvet kan flyta omkring lite under väggen om det får lust.
 
B
om du har otur så pressas dom isär av bara tyngden.
vill ju bara att du ska ha ett snyggt golv utan problem
 
Relaxia skrev:
.... Möjligheten att kunna ta bort väggen i framtiden med ett oskadat golv väger en del. ...
Lägger du ett klickat, flytande golv är det ju en smal sak att plocka om det i framtiden; allt du behöver då är några brädor sparade. Bygg in dem i väggen, så vet du var de är när du behöver dem. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.