Hej forumet.
Min mamma bor i en lägenhet på bottenplan, byggd i slutet av 50-talet, början av 60-talet.
Hennes parkett råkade för många år sen ut för en del fuktskador, och nu har vi tänkt att byta den.

Det lustiga är när jag började riva den att den ligger rakt på sand !
Det går reglar som ligger direkt på (nu torr) sand, och parketen är monterad i dessa träreglar !!?

Hur skall man bygga upp detta bättre ?
Är det en platonmatta, och sen ett regelverk med golvspån och golv på som gäller - eller finns det andra metoder ?

Det är en Br så jag vill inte gjuta eller liknande...

/K
 
Just sand är väldigt vanligt i hus från denna tiden. Det användes som utjämning dvs en form av flytspackel. Du kan köra med nivelgolv dock dyrt, annars regla upp det som du skrev. dock förstår jag inte varför du ska ha platon betongen bör vara torr nu.
 
santos skrev:
Just sand är väldigt vanligt i hus från denna tiden. Det användes som utjämning dvs en form av flytspackel. Du kan köra med nivelgolv dock dyrt, annars regla upp det som du skrev. dock förstår jag inte varför du ska ha platon betongen bör vara torr nu.
OM det är betong under (mätte iaf 20 cm sand !), så vill jag nog ha ngt under reglarna iaf då betongplattan med största sannolikhet är osiloerad och en fuktskada uppstod för 4-5 år sen under en mkt fuktig och regning sommar (den enda gången på 20 år iof men ändå)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.