Hej, har en fråga som eskalerat genom senaste åren. En mindre hamnförening i en mindre ort i halland har sedan 70 talet bedrivit och underhållet sin hamn. Kommunen sålde marken till en girig wannabe, allt fungerade till en början bra men sedan inkom krav på att föreningen skulle skänka hamnen till markägaren med hot om rättsliga reprisalier. Well från 74,Några fanns kvar som byggt och underhållit hamnen, man tog diskussionen och kostnaden med alla rätter inklusive länsstyrelsen och vann den frågeställningen iaf. (Kostade en slant). Well.

Girig mr kapital begränsar då till tillgängligheten till hamnen (piren) med stora stenar och inför parkeringsavgifter (well det verkar han ha rätt till så no problem vad jag kan förstå.) Men även det har eskalerat på ngt sätt, trots medlemmar betalar uppger reg nr etc verkar man bli bötfälld. Kanske mer än fråga till parkeringsexperter men antar att det krävs ngt tillstånd etc, iaf ngt man kan gå på samt ngn form av reglering hur det skall fungera som man kan undersöka. Då jag är 3e part (son till en av dom som grundade hamnen kan jag själv inte dra i detta fullt ut). Men vill gärna stötta farsan och dom andra äldre i tvisten och gärna sätta en törn i kapitalistsvinet, fast på rätt sätt.

Input mottages, finns säker massa dokument att tilgå men vet inte om jag får blanda mig i. Kalaset iaf kostat mkt hittills för dom inblandande och blir lite sur över mänskligheten helt enkelt. Visst man köper mark, man bor på orten, men sen att gå detta hållet det är ta mig fan hutlöst. Förr hade man ju löst det på smidigt men men.
En annan hamnförening 200m bort well dom vågade inte stå upp för markägarens krav och gav bort det hela. Marknadsmässig uthyrning, well jo man tackar då man inte byggt ngt och hot ger en fördelar och en ganska ringa inkomst egentligen, men visst äger man saker så kanske man slåss för dom på ngt sätt. ( vi talar kustnära mark utan bygglov, stränder, klippor, 2 gamla pirer med fritidsbåtar, well 1 kvar då)

//Aron
 
Är det skyltat som parkering och med vilka villkor? Det är inte ok att godtyckligt börja ta ut parkeringsavgifter eller felparkeringsavgifter.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det skyltat som parkering och med vilka villkor? Det är inte ok att godtyckligt börja ta ut parkeringsavgifter eller felparkeringsavgifter.
Kikar och fotar imorgon men japp jag tror det är korrekt skyltat faktiskt. Alla medlemmar fått uppgifter hemskickade också, problemet ligger kanske mer i begränsningen av tillgängligheten, innan kom man fram till hamnen, ut på piren för underhåll (numera avspärrat), samt hade väl på den servitutsytan 20 p-möjligheter. Numera ett fåtal parkeringar där det enligt uppgift rådet lite kalabalik, well många överklagar kanske inte en p-bot, men det gör jag, 50-50 kan jag säga. Men här verkar ingen våga??!
 
Vad är det för fel på de förträffliga svenska orden nåväl eller hursomhaver?
 
  • Tre konstgjorda önskebrunnar med krukväxter. Texten på bilden säger "WELL WELL WELL, WATER WE HAVE HERE?
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
HeyJon och 7 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Vad är det för fel på de förträffliga svenska orden nåväl eller hursomhaver?
Finns nog forum för svensklärare och tråkpoliser, sök dig dit?
 
  • Gilla
  • Arg
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vad är det för hot ”kapitalistsvinet” kommer med? Förutom hot om parkeringsböter? Vad var det för krav som gjorde att den andra hamnföreningen skänkte bort sin brygga?
Var det så att kommunen från början arrenderade ut marken till din far m fl och att ny markägaren inte ville göra detsamma?
 
Redigerat:
Aron72 Aron72 skrev:
Finns nog forum för svensklärare och tråkpoliser, sök dig dit?
Det finns säkert även forum där folk skriver på engelska med inslag av svenska för proletärer och zampoliter.
 
  • Haha
fusion
  • Laddar…
Om man nu bortser från TS språkliga förmåga och vill ha klarhet över några saker:
1. Stämmer det att hamnföreningen inte äger marken som används för hamnen?
2. Finns det servitut eller annan typ av avtal mellan gamla markägaren och hamnföreningen om att den får använda marken till hamn?
3. Finns det avtal mellan den gamla markägaren och hamnföreningen om vem som äger bryggor, hamnstugor eller annan inventarier?
4. Är kommunen inblandad på något sätt?
Forumdeltagare är väldigt kunniga i sådan saker men behöver kalla fakta för att kunna säga något.
 
M MetteKson skrev:
Vad är det för hot ”kapitalistsvinet” kommer med? Förutom hot om parkeringsböter? Vad var det för krav som gjorde att den andra hamnföreningen skänkte bort sin brygga?
Var det så att kommunen från början arrenderade ut marken till din far m fl och att ny markägaren inte ville göra detsamma?
Ev servitut och annat bör vara på plats minst 23 år till.
Skall se vad jag kan få fram mer men det har varit div. skrivelser om miljö, vatten, och annat till bl.a länstyrelsen. Dock utan framgång.. sen har det dragits vidare, nya skrivelser etc. Dvs en ganska seg process att på ngt sätt ta över en hamn som förvisso ligger på hans mark men det visste man ju då man köpte. Normalt underhåll tex. nedan var en sak som stöttes och blöttes under ngt år, vad senaste var vet jag inte men men det avgjordes i våras det med med positivt besked. (Hotet är väl en kostsam rättsprocess, åldrande föreningar med få servitutsägare som var med och grundade på 70-talet som får bekosta kalaset, dvs risk att man inte vågar, vill eller har råd att ta striden)
 
  • Nyhetsartikel från Norra Halland om fortsatt strid gällande ett pirbygge vid Espenäs hamn. Länsstyrelsen ger hamnföreningen rätt mot markägarens påståenden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aron72 Aron72 skrev:
Men även det har eskalerat på ngt sätt, trots medlemmar betalar uppger reg nr etc verkar man bli bötfälld.
Det är ju bara att bestrida isåfall. Kostar honom en massa pengar att försöka driva in de slantarna och är parkeringen betald kommer tingsrätten ge dig rätt...

Edit: vem är det boten kommer från? Markägaren själv som skriver lappar eller ett p-bolag?
 
Aron72 Aron72 skrev:
Ev servitut och annat bör vara på plats minst 23 år till.
Skall se vad jag kan få fram mer men det har varit div. skrivelser om miljö, vatten, och annat till bl.a länstyrelsen. Dock utan framgång.. sen har det dragits vidare, nya skrivelser etc. Dvs en ganska seg process att på ngt sätt ta över en hamn som förvisso ligger på hans mark men det visste man ju då man köpte. Normalt underhåll tex. nedan var en sak som stöttes och blöttes under ngt år, vad senaste var vet jag inte men men det avgjordes i våras det med med positivt besked. (Hotet är väl en kostsam rättsprocess, åldrande föreningar med få servitutsägare som var med och grundade på 70-talet som får bekosta kalaset, dvs risk att man inte vågar, vill eller har råd att ta striden)
Fakta blir inte klarare efter ditt inlägg tyvärr.
 
Det är inte så tydligt vad frågan är. Har jag förstått följande rätt?

1. Föreningen får ha hamnen där.
2. Föreningen har inte rätt att köra bil in på området.
3. Markägaren har rätt att ta ut parkeringsavgifter på sin mark utanför hamnen.

Så vad är frågan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Aron72 Aron72 skrev:
Girig mr kapital begränsar då till tillgängligheten till hamnen (piren) med stora stenar och inför parkeringsavgifter (well det verkar han ha rätt till så no problem vad jag kan förstå.)
Det här kan man väl möjligen ifrågasätta och försöka tilltvinga sig ett servitut på vägen för att kunna nå hamnen. Då borde väl även parkeringsfrågan till stor del lösa sig om det nu går att parkera uppåt 20 bilar på området.
Aron72 Aron72 skrev:
Men även det har eskalerat på ngt sätt, trots medlemmar betalar uppger reg nr etc verkar man bli bötfälld.
Det är väl tyvärr bara regelmässig överklagan som hjälper mot sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.