Hej.
Fick i dagarna papper från kommunen att grannen mitt emot ska börja bygga sitt hus.
En riktigt dålig tomt som sluttar åt alla håll.
Problemet som jag ser det nu är att jag har en jättefin stor garageinfart som rymmer 5st bilar på bredden.
Har fått denna grusplan sönderkörd 2 gånger redan av andra som byggt och tycker min garageuppfart är någon form av allmän parkering och vändplan av div fordon som grävmaskiner och lastbilar osv.

Nu är då frågan hur man ska agera i detta fallet när grannen helt uppenbart inte har någon parkeringsyta, jag har en stor garageuppfart som jag inte önskar ha som någon form av byggparkering på.

Hur ska man poängtera att det inte är OK att parkera där utan att framstå som någon skit till granne som inte vill "dela med sig"?
Tanken var att göra ett par strategiska blomkrukor eller dyl så att det inte går att använda uppfarten till vändplan av lastbilar osv.

Att prata med grannen har bevisat sig vara dålig strategi vid övriga byggen i området då det kommer och går så mycket folk som ingen får informationen ändå.

Någon som har några tips hur man kan göra så det framgår att det inte är OK att parkera där?

Sist parkerade jag min bil bakom grävmaskinen som stod parkerad på min uppfart, det var ett jäkla gnäll över detta...
 
Blomkrukor modell större låter väl som en bra början.
 
Du kommer nog bli ansedd som en sur granne som inte vill dela med sig om du har plats på din parkering och grannen är utan. Jag skulle prata med grannen att han får använda parkeringen men han får fixa till ev skador men det är ju jag det vill man ha sin parkering i fred är nog blomkrukor en bra lösning.
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Erbjud vänner o bekanta att de kan få parkera sina släpvagnar eller ev. extrabilar hos dig, Så löser det sig naturligt...
 
Tyvärr tror jag ryktet kan sprida sig att du är en riktig käring eftersom du redan fått planen sönderkörd två gånger. Man måste ha respekt. Varför skulle det vara krav att "du delar med dig" av parkeringen? Skall dom skita på din toalett också? Din kärring laga mat åt dom?

STORA blomkrukor låter bra. Och sedan du att det är problem så gå på DIREKT. Typ kommer du hem och ser en bil parkerad eller att planen är sönderkörd så säg ifrån med en gång. Har du lite pengar kan du ju ställa 4 skrotbilar på tomten eller gamla husvagnar ifall det blir problem. Kanske räcker med två husvagnar som spärr? Eller köp L-formade stöd som man brukar ha för trädgårdsmurar.

Dom som bygger kanske inte är direkt illvilliga men ser man att du inte vågar säga ifrån är det bekvämast att bara köra över dig. Spår efter fordon är illa nog men parkering är ju bortom all rim och reson.

Jag hade aldrig lovat att han kan använda parkeringen mot att han fixar den för det kommer han aldrig att göra och när du stöter på sprider han rykten i området att du är en stöddig skit som vill ha pengar. Så blockera med krukor så inte planen går att använda.

Lycka till!
 
Har du alltid förutfattade meningar om att dina nya grannar ska sprida rykten om dig och strunta i saker dom lovat fixa ?
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
Kolla om du inte kan få tag i några i betongslipers som du kan lägga i vägen.......
 
Anders_Nilsson allt låter så lätt när du dundrar på, men världen är ju inte svart eller vit.
Jag förstår verkligen TS dilemma och att hen inte vill bråka mer än nödvändigt, det kan ju vara en blivande god vän som bygger hus där.
 
smurfen72 skrev:
Har du alltid förutfattade meningar om att dina nya grannar ska sprida rykten om dig och strunta i saker dom lovat fixa ?
Nej, men här finns det tidigare erfarenheter att gå på. Var inte så naiv. Han som skall bygga är medveten om att det behövs parkering och dom som bygger huset åt honom också. Många pratar runt med de boende i området och pratar man då med dom som kört sönder TS parkering är ju risken stor att dom får uppfattningen att det är OK eftersom det gått bra två gånger tidigare.

Jag har en gärdsgård i tomtgränsen. Alldeles utanför finns det en öppen plätt där vissa tyckte det var OK att dumpa trädgårdsavfall eftersom de inte orkade gå till vår officielle inofficiella kompost 200 meter längre bort. Jag tog bort det med en gång och pratade med alla grannar runt om och bad de säga till mig om det dök upp latmaskar med skottkärra eller hundägare och gärna säga till dessa personer direkt att det är INTE ok att dumpa i min tomtgräns. Dessutom städade jag upp i närområdet från skräp så att den allmänna marken ger intryck av att vara tomtmark. Sedan försvann problemen. Men det löser sig inte av sig själv utan man måste ta tag i problemen. Och har man ett bygge mittemot är det bäddat för problem för det är alltid någon entrepenör som tycker att han kan göra som han vill och så bildas det en praxis som kan vara svår att bryta.
 
smurfen72 skrev:
Du kommer nog bli ansedd som en sur granne som inte vill dela med sig om du har plats på din parkering och grannen är utan. Jag skulle prata med grannen att han får använda parkeringen men han får fixa till ev skador men det är ju jag det vill man ha sin parkering i fred är nog blomkrukor en bra lösning.
Problemet är egentligen inte bilar utan tex 20-tons bandgrävare, lastbilar, hjullastare osv, de gånger jag försökt prata med de som förstör så brukar man mötas av arrogans och sen skiter man i att åtgärda det utan bara drar.
Benders var tex och lämnade av 30 ton mursten av megawall modell till en granne, de använde min garageuppfart + grusbädden där jag skulle gjuta platta till garaget som vändplan INNAN de lastat av stenen, det var lagom roligt när man dagen innan lämnat tillbaka paddan till hyrfirman och skulle påbörja formbygge efter jobbet, det blev ny paddhyra och kratta grus den kvällen istället.
Blev så förbannad den gången att jag faktiskt ringde upp benders och frågade om de tyckte detta var Ok att göra så, de skulle reda ut detta internt och återkomma med kompensation, vilket inte har hänt.

Jag ser ju inte det som någon rättighet att använda min uppfart, när jag byggde så var det första jag gjorde en stor platt yta just avsedd för parkering, det verkar dock vara få grannar som gör så utan man parkerar på första bästa garageuppfart man hittar.

Ett problem i det hela är att jag själv inte är hemma under byggtiden utan det är min sambo som kommer få ta allt detta, vilket jag tror hon får svårare att göra än jag..
 
Låna en extra bil, enklaste lösningen
 
Ett avspärrningsband med en skylt privat parkering borde ju vara det lättaste, bara ta bort när du själv behöver komma förbi.
 
sir_daniel skrev:
Låna en extra bil, enklaste lösningen
Jag har redan 2.
problemet är dock att min garageuppfart är 15 meter bred och 6,8 meter djup så det krävs mer än 1 extra bil.
 
237 skrev:
Ett avspärrningsband med en skylt privat parkering borde ju vara det lättaste, bara ta bort när du själv behöver komma förbi.
Känns dock som jag skapar extraarbete åt min sambo när hon kommer hem.
Det ska ju vara enkelt så att det fortfarande går att köra in våra bilar men ändå visa att här är det inte Ok att parkera sin maskin eller annan utrustning.
 
Avspärrningsband (y)
avspärrat.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.