RoTe
Ni kanske kommer ihåg körsbärsträdet från del ett? Om inte så skit samma, det får stå kvar. ;D

Behovet av en parkeringsplats är fortfarande kvar och nu har vi tänkt oss detta:

P7230001skiss.jpg

Okladdad bild:
http://rote.t9.se/bilder/renovering/parkering/P7230001.JPG

Staketet klipper vi och tar bort två sektioner och en stolpe. Häcken som ändå är så liten river vi bort. Trädet, lönnen, som står mellan rönnen och granen sågar vi ner helt. Rönnen beskärs och likaså granen. Granen beskärs ganska kraftigt på grenar under 2m över marken. Vips har vi plats för 3 bilar.

Nu till det knepiga. Från ladan som vi bor granne med lutar det ner mot vår tomt. Se bild: http://rote.t9.se/bilder/renovering/parkering/P7230005.JPG Det vattnet har diket tagit hand om förut men om vi nu ska bygga en infart där så kommer det väl rinna in på tomten?

Sedan är frågan, vad ska vi ha för material att ställa bilarna på? Grus vet jag men vad? :) Marken ser ut så här just nu... http://rote.t9.se/bilder/renovering/parkering/P7230008.JPG
 
RoTe
yonna skrev:
Grus passar väl utmärkt i denna miljö? Och när du ändå är där & gräver och hårdplanerar underlaget - varför inte lägga ner ett dräneringsrör ... kan du leda vattnet någonstans?
Är inte så bra på markarbeten så du får gärna förklara på idiotnivå om du orkar. ;) Vart ska dräneringsrören ligga ungefär?

Sedan vill jag veta vad jag ska lägga för grus och hur jag ska förbereda för det.
 
Jag tycker att ni kan fortsätta med blästrade betongplattor eftersom det är sådana till garaget också !

Går det inte att behålla en liten "rygg" längst ut mot vägen då, så att vattnet fortsätter runt tomten ?

Synd att brädfodringen går så långt ner mot marken, vore bra om det gick att höja nivån lite, som det är nu kommer väl bilarna att stå i nedförbacke ?
Tråkigt om man står med nummerskylten mot väggen och slirar på vintern ;)
 
Grus verkar väl vettigt som sagt, om man tittar på omgivningen (grusväg :D) .

Ett annat lite lyxigare alternativ är ju singel (småstenar).

Nästan som grus fast lite finare så klart ;D
 
RoTe
Frågan är ju hur man ska göra med underbarbetet.
Kommer ju ta ner ett träd och det trädet har sjukt stora ytliga rötter så att gräva är omöjligt. Bygga på höjden me massa grus funkar väl inte heller för huset...
 
RoTe skrev:
... du får gärna förklara på idiotnivå om du orkar.  ;)
Hehe, nog är det RoTe alltid :)

/Smeds
 
Mot ladan bygger du upp med slipers eller annat och fyller ut med 0-30 kross till nästan färdig nivå. På det lägger du ett finare material typ 0-16 eller så som slityta. Vips - en parkering.
 
RoTe
Tommy_S skrev:
Mot ladan bygger du upp med slipers eller annat och fyller ut med 0-30 kross till nästan färdig nivå. På det lägger du ett finare material typ 0-16 eller så som slityta. Vips - en parkering.
Förstår inte riktigt va du menar med "mot ladan". Men du menar kanske att jag ska göra det mer plant.
 
Ah, solly... nu läste jag ordentligt.
Det röda huset på bilden... kanske ert garage då, inte ladan.
Bygg upp för att göra det mer plant så och för att göra ett dränerande lager för det lilla vatten som kommer att rinna ner in på parkeringen.
 
RoTe
Tommy_S skrev:
Ah, solly... nu läste jag ordentligt.
Det röda huset på bilden... kanske ert garage då, inte ladan.
Bygg upp för att göra det mer plant så och för att göra ett dränerande lager för det lilla vatten som kommer att rinna ner in på parkeringen.

Det röda på den klottrade bilden är vårt hus. ;)
Men då förstår jag iaf. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.