Hej,
Vi håller på att bygga ett parhus där vi tänker bo i det ena huset och hyra ut det andra (långtidsuthyrning).
Det är första gången vi är hyresvärdar och jag har ingen aning om hur det fungerar med hyresavtal och regler.
Huset blir klart om 3 månader och så fort besiktningen är klar vill vi helst att någon flyttar in. Vad är första steget, vem hjälper oss skriva hyresavtal. Var säker vi hyresgäster?
Behöver vi anmäla något till skatteverket.
Någon som gjort/gör något liknande som kan hjälpa?

Är det bättre att använda Qasa?

Tack på förhand!
 
Jag skulle nog rekommendera att gå via Qasa (eller motsvarande), om du inte har erfarenhet av uthyrning förut. Det ger en högre säkerhet för båda parter.

Om detta är den enda bostaden du hyr ut, så gäller privatuthyrningslagen. Googla den. Lättläst.

Men de viktiga punkterna tror jag är att en hyresgäst kan inte få besittningsrätt vid privatuthyrning. Det gäller minst 3 månaders uppsägningstid när du säger upp hyresgästen (men ni kan avtala om längre), och hyresgästen har max en månads uppsägningstid. Det går alltså inte att avtala om sämre uppsägningsvillkor (ur hyresgästens perspektiv).

Tänk på att om du får in en strulig hyresgäst så kan det ta väldigt lång tid att få ut hyresgästen, med stora kostnader för dig, som du troligen aldrig får ut från hyresgästen.

Om du anlitar en bra mellanhand, så sköter de kontroll av kredivärdighet för hyresgästen, och om det blir strul så sköter de uppsägning osv. Det kan vara mindre otrevligt för dig som hyresvärd att inte själv behöva "slänga ut" någon som inte betalar hyran. Men det gäller att man verkligen låter dem sköta det.

En släkting hyrde ut via Qasa, hyresgästen klarade inte kredivärdighetskravet, men hans arbetsgivare ställde säkerhet. Hyresgästen blev av med jobbet, arbetsgivaren drog in sin garanti. Qasa ville säga upp hyresgästen, men min släkting tyckte det var för hårt. Och sedan började låååång tid av strul.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Har en bekant som hyr ut en mindre lgh. i sin nybyggda villa. Första hyresgästen var lite småstrulig och skärpte sig inte trots att min bekant uppmanade honom att sköta sig så han åkte ut. Nu hyr dom ut lgh. till ett företag som har kontrakt med typ Ericsson och andra stora företag för att inhysa deras gästarbetare.

Det har tydligen funkat jättebra så jag rekommenderar också att inte "hyra ut själv". Hört sååååå många skräckhistorier om privata uthyrningar som slutat i kaos.
 
B Bästerortarn skrev:
Nu hyr dom ut lgh. till ett företag som har kontrakt med typ Ericsson och andra stora företag för att inhysa deras gästarbetare.
Så länge det verkligen är den typen av hyresgäster som företaget tar in. Men det finns förmedlingar som tar in "sämre" hyresgäster om de inte får tag på rätt nivå.

En annan risk är att de här "högprofil" förmedlingarna ofta hyr ut till ambasadpersonal, som 9 ggr av 10 är bra seriösa hyresgäster. men om man får in den där 10e så är man i princip rättslös som hyresvärd, de behöver inte betala hyra, de kan ställa till i princip vad som helst i huset, och du får inte ut dem. Lagen biter inte.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så länge det verkligen är den typen av hyresgäster som företaget tar in. Men det finns förmedlingar som tar in "sämre" hyresgäster om de inte får tag på rätt nivå.

En annan risk är att de här "högprofil" förmedlingarna ofta hyr ut till ambasadpersonal, som 9 ggr av 10 är bra seriösa hyresgäster. men om man får in den där 10e så är man i princip rättslös som hyresvärd, de behöver inte betala hyra, de kan ställa till i princip vad som helst i huset, och du får inte ut dem. Lagen biter inte.
Japp, så är det. Man måste alltid screena sina hyresgäster så gott det går, oavsett om man hyr ut till företag eller privatperson. Det finns ju en annan färsk tråd i ämnet där den strulande hyresgästen är OmsorgsCompagniet. I det fallet var premissen dock att det var potentiella strulpellar som skulle inhysas men i.a.f.

Men så länge man har bra koll på företaget man hyr ut till tror jag nog att det är betydligt mindre risk för strul med en sån hyresgäst.

När det gäller specifikt folk med diplomatstatus så inbillar jag mig ändå att det är bättre att hyra ut till en mellanhand som i sin tur har diplomaten som hyresgäst. Fastighetsägarens motpart är ju då mellanhanden som istället sitter med Svarte Petter på hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.