En bild säger det mesta.
Fick en vägg påreglad. Dosan hamnade tio cm in. Finns väl ingen elektriker som gillar hur det ser ut nu?

Ingen brytare eller nåt, utan bara koppling.

Ska jag be snickaren flytta ut dosan och göra om? Elektrisk dosa placerad djupt inuti en påreglad vägg med synliga kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
snickare drar normalt ingen el så vad gjordes upp innan? Var det ingen som sa något om detta eller skulle det anpassa sig själv?
 
S Stefan1972 skrev:
snickare drar normalt ingen el så vad gjordes upp innan? Var det ingen som sa något om detta eller skulle det anpassa sig själv?
Elektrikern satte dosan långt innan det beslutades att regla på väggen. Sen blev det som det blev.
 
S
tensiden tensiden skrev:
Elektrikern satte dosan långt innan det beslutades att regla på väggen. Sen blev det som det blev.

Det måste väl se lika dant ut bakom uttag och brytare också?

Det finns förhöjningar men tveksamt om det finns sådär långa. För att fixa det där måste både nya och gamla väggen skäras upp tillräckligt så man kommer åt att sätta skarvar på alla rör och dra ut dem till en ny dosa i nya väggen.
 
Redigerat:
Är kablarna tillräckligt långa så de når ut eller kommer man åt att skarva? I så fall så går det ju att sätta en rot-dosa.
 
Tydligen gjort så enligt elektrikerns uppfattning. Antar att de är nöjda då och kablarna går att dra ut och komma åt även om det kanske är lite pilligt. Den dagen den sorgen. Alla verkar nöjda för stunden i alla fall.

Men visst, jag som lekman tycker det verkar lite märkligt.
 
tensiden tensiden skrev:
Tydligen gjort så enligt elektrikerns uppfattning. Antar att de är nöjda då och kablarna går att dra ut och komma åt även om det kanske är lite pilligt. Den dagen den sorgen. Alla verkar nöjda för stunden i alla fall.

Men visst, jag som lekman tycker det verkar lite märkligt.
Hade jag kommit och skulle göra något i den dosan så skulle jag sågat upp ett hål i vägg och satt inspektionslucka. Var på ett ställe för nån månad sen som det såg ut exakt sådär. Man får inte in hand eller knappt verktyg i hålet.

Gör om och gör rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.