Jag har en vanligt sidhängt parasoll som man normalt placerar ut på gräsmattan med en parasollfot, som man sedan håller fast med parasollstenar. Men jag är inte kompis med metoden. Det ser fult och klumpigt ut tycker jag, och gräsmattan dör under stenarna.

SA35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planen för i år är att gjuta en plint som med ett metallrör (svart) som slutar i nivå med gräsmattan. I det röret är det tänkt att man ska kunna ställa ner ett smalare rör (rött) som blir lika högt som dagens parasollfot. I det kan man sedan köra ner parasollet (lila) och dra fast det på valfri höjd, precis som i dagens parasollfot.

parasoll.png

Det jag funderar på är flera saker. Är lösningen bra? Var hittar man rör av rätt dimensioner? Har alla parasoller samma standarddimension? Hur får man till en bra lösning för att justera höjden på parasollet? Idag ser det ut som man borrat ett hål i röret och svetsat en bult där. Eller finns det kanske färdiga lösningar att köpa?
 
Parasollen har olika grovlekar på stången.
 
Då blir det rörjakt. Var kan man botanisera i olika dimensioner på lämpliga metallrör?
 
På en metallåtervinning borde du hitta ett rör som passar.
 
Det finns rör som man slår ner i marken avsedda för torkvindor att köpa i bygghandeln. Kör med ett sånt.
 
Problemet med sådana rör är att de sticker upp, och drar jag ner dem djupare i marken så hamnar parasollet för lågt. Det är därför jag funderar på lösningen med två rör.
 
Det röda röret måste fästas på något sätt i det svarta. Annars kommer parasollet att flyga iväg när det kommer en passande vindstöt.
 
HandySmurf skrev:
Det röda röret måste fästas på något sätt i det svarta. Annars kommer parasollet att flyga iväg när det kommer en passande vindstöt.
Tack för tipset, det hade jag inte tänkt på. Rent tekniskt är det lätt att ordna med ett hål genom båda rören och en sprint som trycks in i hålet. Där finns det ju inget behov av reglera höjden.
 
Du ska nog även fundera på glappet. Ett vanligt parasoll glappar lite grann. Ett parasoll i ett rör i ett rör kommer nog glappa betänkligt.
 
Kan du inte lossa de fyra bulten. Å sen gjuta en rejäl plint där du bitar fast fästet. Jag har bultat fast mitt fast rakt i balkongen
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
om du gjuter ner det "svart" röret i gräsmattan och det sticker upp en bit bör du tänka dig för innan du kör med gräsklipparen.
 
Jo det vore nog en hyfsat smidig lösning. Nackdelen är att man då inte kan flytta runt parasollet hur som helst men det kanske är tolererbart.
 
pelpet skrev:
Jo det vore nog en hyfsat smidig lösning. Nackdelen är att man då inte kan flytta runt parasollet hur som helst men det kanske är tolererbart.
Hehe, hur hade du tänk flytta runt din fastgjutna plint?
 
Den får man väl gräva upp då :). Annars får den ligga några centimenter under gräsmattenivå.
 
Glöm inte att dränera hålet, annars kan du få dig en dusch när du sänker ner parasollet på våren. I alla fall har det hänt i vårt midsommasstångshål, kallt skitigt gäckligt vatten som sprutar över de närmast sörjande, kul för alla andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.