Hej!

Har flyttat in i ett äldre hus med gammalt "betjäningssystem" där ett antal tryckknappar behöver bytas. De som behöver bytas är av extremt enkel konstruktion, i stil med denna från Biltema:
En rund metallisk tryckknapp med svart front på vit bakgrund, troligen för industriellt eller elektroniskt bruk.
Då vi byter ut alla övriga strömbrytare till Schneider Renova hade vi gärna använt en så kallad "Parallelltryckknapp" för detta. Har dock aldrig hört detta begrepp tidigare och lyckas ej hitta något kopplingsschema för hur de är konstruerade.
Svart och silverfärgad infraröd (IR) mottagare med rött fönster, två svarta skruvar, åttafästpunkter.
https://www.se.com/se/sv/search/?q=renova+parallelltryckknapp&submit=Search
Mina två primära frågor är:
1. Går dessa att använda som "vanliga" tryckbrytare, alltså att kretsen sluts vid tryck och sedan återfjädrar?
2. Går dessa koppla in utan att den inbyggda lampan lyser (såsom i trapphus etc.)?
 
Kan man inte ta valfri strömbrytare ur renovaserien och sätta en fjäder så att vippan blir återfjädrande?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan man inte ta valfri strömbrytare ur renovaserien och sätta en fjäder så att vippan blir återfjädrande?
Hej och tack för svar!
Ja det skulle absolut fungera funktionellt, men estetiskt är det tyvärr inte helt perfekt. Vill gärna ha en brytare som visuellt signalerar att denna kommer återfjädra (som en rund tryckknapp).
 
Parallelltryckknapp associerar jag till trappautomater, i knappen sitter en glimlampa som får ström från trappautomaten men strömmen är för liten att aktivera trappautomaten. När man trycker på knappen så kortsluts glimlampan och automaten får full spänning och slår på trappljuset.

Renova har "Low voltage push buttons" 1,2 eller 4 poliga.
https://download.schneider-electric...Catalog&p_File_Name=LSB03374EN_Renova_cat.pdf

Protte
 
De finns även med separat lampkrets.
Man kan även montera trycken med tex klocksymbol.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Då kan du välja den du länkar till. Den ska fungera.
 
prototypen prototypen skrev:
Parallelltryckknapp associerar jag till trappautomater, i knappen sitter en glimlampa som får ström från trappautomaten men strömmen är för liten att aktivera trappautomaten. När man trycker på knappen så kortsluts glimlampan och automaten får full spänning och slår på trappljuset.

Renova har "Low voltage push buttons" 1,2 eller 4 poliga.
[länk]

Protte
Titta där, finns ju med klock-knapp! Sådana ska jag köpa till min fallklafftablå!
 

Bästa svaret

Ompax Ompax skrev:
Mina två primära frågor är:
1. Går dessa att använda som "vanliga" tryckbrytare, alltså att kretsen sluts vid tryck och sedan återfjädrar?
2. Går dessa koppla in utan att den inbyggda lampan lyser (såsom i trapphus etc.)?
Ja, om du köper den "vanliga" varianten av produkten du länkar så kan du helt enkelt skruva ur glödlampan och sen funkar den precis som du tänker dig. För att framtidssäkra skulle jag valt varianten med separat lampkrets, för då kan du låta lampan sitta kvar och låta bli att ansluta lampkrets tills vidare. Sen om du kommer på något kul att använda lampan till så kan den kopplas in till något helt annat, t ex tändas när tvättmaskinen gått klart.
 
  • Gilla
Ompax
  • Laddar…
tommib
Lampan ska ju givetvis tändas av att signalen har gått fram och släckas när den kvitteras (och betjänten dyker upp).
 
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
Magiskt bra, tack för alla svar! Nu ska det beställas brytare så det står härliga till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.