Hej!

Jag har två 3-fas portabla spånsugar. Jag funderar på att använda dessa parallellt för att få mer sug. De är olika starka, olika undertryck, olika flöde. Hur bör jag göra? Går det över huvud taget? Borde jag kanske seriekoppla (typ som man kan göra med Festool CTLXX) dem på något sätt istället för att parallellkoppla dem? Hur ska jag tänka med rördiameter? Hade tänkt ha 150mm eller kanske 200 i anläggningen.

Tanken är att dra rör dimensionerade för ett riktigt bra utsug, och sen parallellkoppla spånsugarna och se om det räcker, om inte köpa något kraftigare.
 
Blir inte de sämre om de är olika?
Har man två vattenpumpar till ett borrhål och de inte har exakt samma kapacitet så motverkar de ju varandra. Kanske att det blir lika med spån såg.
En tanke bara
 
gadeberg skrev:
Blir inte de sämre om de är olika?
Har man två vattenpumpar till ett borrhål och de inte har exakt samma kapacitet så motverkar de ju varandra. Kanske att det blir lika med spån såg.
En tanke bara
Såg du inte hade mer än ett enda svar, dessutom lika tvivlande som min första tanke. Min första tanke var densamma, om man parallelkopplar dem så kommer den starkaste att suga luft från den svagaste. Seriekoppling vore bäst, men då skulle kopplingen av den bakre gå genom den främre, och röret för den främre vara anpassat till bådas totala sugförmåga.

Men en vild fundering: Om du kopplar ett stort rör (västenltigt större än från respektive spånsug, samt gör parallelkopplingen i form av ett kraftigt vinklat y-rör (så att för att stjäla luft från den andra spånsugen måste luften "vända" förbi den spetsiga delen i Y-et) så skulle det nog kunna fungera om motståndet vid ingången är lågt.

Det kommer det inte att vara i verkligheten, så du kommer att tappa effekt på grund av paralelkopplingen, men det kan tänkas fungera så länge utsuget är en lättare luftväg än genom den andra spånsugen.

--- Mats ---
 
Sälj bägge och köp en större kanske
 
gadeberg skrev:
Sälj bägge och köp en större kanske
Mycket möjligt att det blir så längre fram. Tänkte drar rören anpassade för en större sug och men testa med de sugar jag har till att börja med, för att sprida ut investeringarna lite.
 
Daniel_N skrev:
Mycket möjligt att det blir så längre fram. Tänkte drar rören anpassade för en större sug och men testa med de sugar jag har till att börja med, för att sprida ut investeringarna lite.
Då kan du inte förlora så mycket på försöket. Dra stamrören större än den kommande sugens rör skall vara, så är det bara det långa vinklade y:et som är extrainvestering för experimentet.

--- Mats ---
 
Antar att du tänker dra ventilationsrör som de flesta hemmafixare då de är billigare än riktiga spånsugsrör..
Om du ska prova mats metod behöver du en byxa typ http://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/pdf/se/kanalsystem/tekn/09_tvtr30_se.pdf
Dessa tror jag dock är dyrare än nödvändigt, eventuellt är ett påstick modell http://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/pdf/se/kanalsystem/tekn/09_psvtr30_se.pdf billigare.
behöver du hjälp med att skarva ihop och dona med rören hjälper jag gärna till, det är bara att slå en signal :)
 
CCPusher skrev:
Antar att du tänker dra ventilationsrör som de flesta hemmafixare då de är billigare än riktiga spånsugsrör..
Om du ska prova mats metod behöver du en byxa typ [länk]
Dessa tror jag dock är dyrare än nödvändigt, eventuellt är ett påstick modell [länk] billigare.
behöver du hjälp med att skarva ihop och dona med rören hjälper jag gärna till, det är bara att slå en signal :)

Tack, hjälp med rören kommer att behövas, så jag hör av mig!

Just nu står jag i valet och kvalet mellan 125 eller 160mm spiro-rör. Klart är i alla fall att det (såklart) blir y-avdelare och 3x30 graders böjar istället för 1x90 graders.

Någon som vet hur man räknar ut hur stark motor man behöver när man vet rördiametern och hur långt systemet blir?
 
Daniel_N skrev:
Tack, hjälp med rören kommer att behövas, så jag hör av mig!

Just nu står jag i valet och kvalet mellan 125 eller 160mm spiro-rör. Klart är i alla fall att det (såklart) blir y-avdelare och 3x30 graders böjar istället för 1x90 graders.

Någon som vet hur man räknar ut hur stark motor man behöver när man vet rördiametern och hur långt systemet blir?
Det du behöver är nog tumregler snarare än kalkyler, då flödeskalkyler är hemska. Program som verkligen kan göra kalkyler på flöden kostar skjortan (det är inte motoreffekt, utan flöde du behöver känna till för din motor, sedan översatt till motorer får du veta hur mycket effekt motorn drar som ger det flödet vid det undertrycket).

http://www.pipeflowcalculations.com/ skulle kunna ha något av nytta för dig.

Om jag bara gissar skulle jag säga att i många sammanhang med flöden vill man ha mer i stammen än i slutpunkter, men ju mer beroende man är av undertryck dess farligare är det att öka dimensionen. 125 mm är inte så vansinningt stort. För att köra en spånsug som täcker ditt behov skall troligen sugen klara den anslutningsdiametern (minimikravet för min hyvel till exempel). Då hade jag gissat på att du i stammen behöver 160. Enda grunden jag har för det är att generellt ha stammen större än ändpunkterna.

--- Mats ---
 
fast om man bara kör en maskin i sänder så får man ju lägre flödeshastighet i stammen om den är grövre. Det kanske är OK. Man vill ha stora flöden vid insuget för att fånga upp så mycket damm som möjligt. Sedan ha tillräckligt stora flöden genom systemet så att inget lägger sig ner i röret utan förblir luftburet.
 
edvinf skrev:
fast om man bara kör en maskin i sänder så får man ju lägre flödeshastighet i stammen om den är grövre. Det kanske är OK. Man vill ha stora flöden vid insuget för att fånga upp så mycket damm som möjligt. Sedan ha tillräckligt stora flöden genom systemet så att inget lägger sig ner i röret utan förblir luftburet.
Jag tror mig har förstått att man vill ha så stort rör som det går utan att tappa hastighet på luften under ca 20-25m/s. Sen känns det svårare.

Jag tror inte att någon av mina maskiner har 160mm anslutning, snarare runt 100-125. Men inspirerad av PHL och hans bedrifter på dammuppsamlingsområdet så vet jag att det går att bygga om.
 
Borde det inte gå att kompensera för den mindre sugen genom att ge den ett smalare rör fram till Y-et så att båda sugarna ger samma gashastighet vid Y-et, då borde de kunna samverka bättre?
 
Den stora sugen kommer suga luft därifrån det är "lättast", samma för den mindre. Om motståndet efter y-kopplingen ut till utsugspunkten är för stort, kommer den ena sugen att stjäla luft från den andra, rent spontant känns det som att det inte kommer att inträffa, i någon större utsträckning.

Om den ena har högt flöde men inte så stort undertryck, och den andra klarar större undertyck men inte så stort flöde, så kommer de två sugarna att komplettera varandra för olika förutsättningar. När det blir stort motstånd kommer den med högt undertryck att bidra mer, men riskerar också då att suga baklänges från den andra, men återigen, det beror på sugmotståndet åt vardera hållet, så att säga. Även om man parallellkopplar två identiska spånsugar kan man få konstiga effekter just beroende detta.

Om man seriekopplar får man se upp med flödeshastigheten, om den bakre fläkten suger med hög hastighet riskerar den främre bli en blockering. Rent spontant känns som att man bör sätta den med högre undertryck längst bak, den har väl lägst hastighet och bör då bäst kunna "superpositioneras" ovanpå den främre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.