Jag håller på att montera in trätak och spottar i vardagsrummet. Det är i en lägenhet medputs/betongtak.
Var iväg idag och handlade spottar efter alla svordommar med reglingen i taket.
Men till min förvåning hittade jag inga spottar som rekomenderas att hamna längre ifrån transformatorn än 2 meter!?!
Rummet jag ska montera in de 12 spottarna a 20w är 3,60m *5,05m.
5 spottar per transformator är det som gäller.

Jag tänkte bara koppla in dessa 2 transormatorer via den tidigare taklampe elen och sedan dra kablarna som det behagar och använda 1,5 kvadrats kabel istället för den medföljande 0,75. Törs jag dra kablarna längre så att avståndet mellen den spotten som är längst ifrån transformatorn blir mer än 2 m då?
Eller kan jag montera transformatorn relativt i mitten och parallellkoppla ut till varje spott istället?
 
skrev lite luddigt, det var såhär jag hade tänkt göra..

Ifrån orignal taklamp kablarna dra en splitt, en till varje transformator (2st).
Ifrån varje trafo dra 4 kablar, alltså ytterligare en förgrening då jag matar 2 av spottarna med 2 av dessa kablar med en längd på ca 3-3,5m och med de andra 2 kablarna matar jag 3 spottar med en kabellängd på 2-4 meter.

Jag tycker det borde gå bra då jag dubblat kabelarean och inte dubblat avståndet utan dubblat antalet kablar också? Som jag förstår det bör man inte dra längre än 2 eller 3 meter med 0,75 kablarna men om jag drar dubbla kablar blir ju inte avståndet så långt utan jag har ju bara ökat antalet kablar vilket inte borde inverka?
Det gäller föresten 10 spottar a 20w med 2 st transformatorer.

Ska även montera en dimmer....
 
Kanon! Gillar skarpt inlägg med en uppmaning utan förklaring.... :surprised:

Har surrat med en annan behörig elektriker och det ska inte vara några problem, bara jag går upp i kabelarea....
Men tack för ditt givande tips... ;)
 
För att sammafatta de trådar jag har läst förut om detta lite snabbt och förhoppningsvis inte missuppfattat detta.
Den största anledningen till att kabellängden är begränsad til 2m är att trafon inte blir avstörd på rätt sätt från att avge radiostörningar mm. vid längre längder. Altså inte så som det förr va då man bara kunde öka kabelarean då det bara fanns "riktiga"trafos utan som idag då de flesta är elekroniska saker.
 
slurbo skrev:
skrev lite luddigt, det var såhär jag hade tänkt göra..

Ifrån orignal taklamp kablarna dra en splitt, en till varje transformator (2st).
Ifrån varje trafo dra 4 kablar, alltså ytterligare en förgrening då jag matar 2 av spottarna med 2 av dessa kablar med en längd på ca 3-3,5m och med de andra 2 kablarna matar jag 3 spottar med en kabellängd på 2-4 meter.

Jag tycker det borde gå bra då jag dubblat kabelarean och inte dubblat avståndet utan dubblat antalet kablar också? Som jag förstår det bör man inte dra längre än 2 eller 3  meter med 0,75 kablarna men om jag drar dubbla kablar blir ju inte avståndet så långt utan jag har ju bara ökat antalet kablar vilket inte borde inverka?
Det gäller föresten 10 spottar a 20w med 2 st transformatorer.

Ska även montera en dimmer....
Vilken typ av transformator är det?
 
problemet är att många "vet" att begränsningen beror på risken för radiostörningar. Men TILLVERKAREN har angivit en begränsning på 2m. Och det innebär att ingen vet exakt vad som kan hända om man bryter mot den begränsingen.

Troligen så stämmer det att du bara får lite störningar på din och grannarnas TV. Men efterssom utrustningen inte är godkänd för mer än 2m så vet ingen vad som händer i det fall du går upp över 2m.

även om risken är mycket liten så kan det faktiskt hända att transformatorn börjar brinna om kabeln är längre.  Så fort man håller på med el, och då framförallt sådant man inte råkar vara expert på så gäller en enda sak: Följ ALLA regler och begränsningar, hitta inte på några egna konstruktioner. När det gäller en produkt som en "elektronisk" transformator så finns det ingen som kan kalla sig expert mer än de som har konstruerat den. De är de enda som säkert kan säga att produkten ialla fall inte är farlig om man bryter mot begränsningen. De typprov som görs för att säkerställa säkerheten utförs ju bara inom de begränsningar som anges, dvs ingen har provat vad som händer om man ökar ledningslängden. Om det sedan är någon som har brutit mot reglerna utan att något dramatiskt händer, så säger det absolut ingenting om vad som händer om du skulle råka ha en tråd som är några cm kortare eller längre än den personen hade. Det handlar om höga frekevenser, och så uppstår det ibland lustiga fenomen.

Om du absolut måste gå längre än 2m, så köp en tranformator som är godkänd för detta. Det finns både elektroniska (dyra) transformatorer som ej är begränsade, och järnkärnetransformatorer som aldrig har denna begränsning.

Vid så långa avstånd så kan det vara lämpligt att gå upp till 2,5 kvmm, inte av säkerhetsskäl, utan för att undvika spänningsfall som ger sämre ljus. och dra helst separata trådar till varje spot.
 
Du kan ju placera ut transformatorer och lampor på ett sätt så att inga ledningslängder överstiger 2m. Dela rummet på mitten och sätt en trafo i centrum av var och en av dessa delar.

12 spottar, två trafos samt fem spottar på varje trafo får jag dock inte ihop... Kanske du behöver skaffa kraftigare trafos alt ytterligare en trafo?
 
T
Bifogar länk från en tillverkare vad som gäller i avstånd/kabelarea/effekt-uttag.
Oavsett tänket, sätt alltid grejorna så att du lätt kan byta ut någon del som ev pajar.
Moderna switchade trafos kan lätt överhettas beroende på konstruktion.
Om man tvingas till längre ledningslängder än vad tillverkaren av nätagget godtar, skulle jag nog leta rätt på en hederlig 12v transformator med dito likriktare och en dimmer som klarar trafon, så slipper man ev radiostörningar och överhettade ledningar.

http://www.maxel.se/kataloger/pdf/files/maxel.pdf se sidan 35

Kabel area
Längd 1mm² 1,5mm² 2,5mm² 4mm² 6mm² 10mm²
1m 120W 120W 200W* 240W* 300W* 420W*
2m 80W 110W 200W 240W* 300W* 420W*
4m 40W 55W 100W 160W 250W 400W
6m 25W 35W 65W 100W 160W 250W
8m 20W 25W 50W 80W 120W 200W
10m 15W 20W 40W 60W 100W 150W

*- Begränsningar har gjorts för högsta tillåtna avsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.